Recensie: Anne Frank – Het Achterhuis

Iedereen kent het wel, een van de bekende boeken uit de Nederlandse literatuur: Het dagboek van Anne Frank. Een interessant werk van een jong meisje in de Tweede Wereldoorlog ten tijde van haar verblijf in Nederland tot aan haar transport naar een concentratiekamp.

Van 12 juni 1942 tot 1 augustus 1944 hield zij haar dagboek bij. Anne schreef in haar dagboek naar een denkbeeldige vriendin, genaamd Kitty. Deze brieven schreef zij enkel en alleen voor zichzelf. Dit bleef zij doen totdat ze in de lente van 1944 op Radio Oranje de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in ballingschap, meneer Bolkestein, hoorde spreken. Hij zei dat er na de oorlog getuigenissen van het lijden van het Nederlandse volk onder de Duitse bezetting verzameld zouden worden en dat deze dan openbaar gemaakt moesten worden. Als voorbeeld noemde hij onder andere dagboeken. Onder de indruk van deze rede besloot Anne na de oorlog een boek te publiceren. Haar dagboek zou daarvoor als basis dienen. In maart 1945 stierf Anne helaas al op 15-jarige leeftijd in het concentratiekamp Bergen-Belsen. De enige overlevende van de familie, Otto Frank (Anne’s vader), zorgde ervoor dat het dagboek van zijn dochter tóch gepubliceerd werd.

In 1947 verscheen het dagboek onder de naam: Het Achterhuis. Sindsdien is het een van de meest gelezen boeken ter wereld! Het is in meer dan dertig landen verschenen en er zijn meer dan zestien miljoen exemplaren van het boek verkocht. Anne’s verhaal is zo aangrijpend omdat het gebeurtenissen betreft die uit het leven gegrepen zijn, alles wat er gebeurde voordat Anne op transport moest. Het leven gedurende een oorlog wordt duidelijk door de verhalen die Anne schreef. Anne heeft dan ook een prachtig stuk achtergelaten met haar dagboek.

Veel groepen 7 en 8 krijgen les over vrijheid en oorlog. Zo zal het dan ook onvermijdelijk zijn om te praten over de Tweede Wereldoorlog. Eerder kon je op JufLinn al een aantal lesbrieven rondom deze oorlog vinden en downloaden. Het dagboek van Anne Frank is een uitermate geschikt boek om de kinderen kennis te laten maken met Anne Frank en haar verhaal. Het is in kindertaal geschreven, omdat het geschreven is door een jong meisje. Kinderen zullen het makkelijker begrijpen en zich er een beeld bij kunnen vormen. Daarnaast zullen kinderen het veel intenser ervaren wanneer zij zelf lezen wat Anne geschreven heeft, dan wanneer de leerkracht het simpelweg vertelt. Kortom, een ontzettend goed en interessant werk om in te zetten bij de lessen rondom vrijheid en oorlog. Maar uiteraard is het ook zeker een goed boek voor kinderen om te lezen als een boek voor het vrij lezen.

Het dagboek van Anne Frank is vrijwel in alle boekenwinkels te koop en daarnaast in veel webshops, zoals bijvoorbeeld Bol.com. De gemiddelde prijs van het dagboek bedraagt zo’n €12,50.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!