Diagnose: Verschillende uitingen van faalangst

Faalangst kent verschillende uitingen en dat zorgt ook voor bepaalde typeringen. Hieronder lees je er meer over.

Verschillende uitingen van faalangst
Margreet Poelie beschrijft in haar boek “meer zicht op faalangst” verschillende typen:
1. Prestatietype
2. Twijfeltype
3. Overafhankelijk type
4. Overonafhankelijk type
5. Isolatietype
Hieronder een uitleg per type.

Prestatietype
Een leerling dat getypeerd wordt als het prestatietype is alleen maar bezig met presteren. Zijn welzijn hangt af van het cijfer dat hij gehaald heeft. Hij eist van zichzelf de hoogste prestaties en is diep ongelukkig wanneer hem dat niet lukt. Kenmerkend voor dit type leerling is ook het zeer harde leren thuis. De leerling besteedt veel tijd aan het leren van het huiswerk. Het heeft als doelstelling voor het leren dat het een 10 moet halen. Het gevolg is dan wel: veel leren, veel overhoren, veel opnieuw leren, steeds maar weer vragen om opnieuw te overhoren. Een dergelijk ‘leren tot 10’-doelstelling is slopend voor een kind.

Twijfeltype
De leerling meldt voortdurend dat hij het werk niet kan. Alles is veel te moeilijk. Hij is echt een doemdenker. Zijn werken kenmerkt zich door zuchten en steunen. Als hij iets niet direct weet, is dat een logische bevestiging dat hij ook nooit wat weet. Een dergelijke twijfeltype kind heeft vaak zeer veel moeite om naar school te gaan. School is voor het kind de plek waar angst is. Zo’n plek moet vermeden worden.

Overafhankelijke type
Deze leerling leunt zeer sterk op de leerkracht. Zodra de uitleg is geweest, vraagt hij aan de leerkracht opnieuw uitleg. Deze leerling vraagt voortdurend. Als iets niet lukt, geeft hij direct anderen de schuld. Erkennen dat hij iets niet kan gebeurt bijna nooit. Zo’n leerling kan ook met de leerkracht in wanhopige discussies gaan over een fout. Alleen bij een bepaalde leerkracht of remedial teacher kunnen zij goed presteren, denken ze dan. Deze onzelfstandige wijze van werken roept al gauw irritatie op bij de leerkracht. Het lijkt wel of deze kinderen weigeren te denken. Eigenlijk is dat ook zo. Ze vertrouwen hun denken niet. Daarom vragen ze zoveel.

Overonafhankelijke type
Hulp vragen is voor deze leerling een nederlaag. Deze leerling wil ten koste van alles bewijzen dat hij het wel kan. De leerkracht ziet vaak wel dat hij in de problemen zit (veel krassen, veel gummen, vaak opnieuw beginnen, enzovoort), maar mag niet ingrijpen. Bij dit type leerling voelt de leerkracht zich vaak ongemakkelijk; hij mag niet helpen. Hij ziet de spanning bij het kind stijgen. Zeer geregeld ontploft de leerling. In blinde woede gooit hij zijn werk weg en is dan heel boos op zichzelf.

Isolatietype
Dit is een zorgelijk type. Deze leerling heeft de moed opgegeven. Hij vraagt zich af, waarom hij nog moet presteren. Als hij moet presteren wordt hij alleen maar bang en als hij niet presteert, wordt hij tenminste niet meer bang. Het slechte cijfer neemt hij dan op de koop toe. Vaak betreft het een kind, dat in het verleden het gedrag van een ander type moeilijk om deze leerling weer aan het werk te krijgen. Werken betekent immers bang worden. Een leerkracht moet dit type faalangst absoluut niet verwarren met motivatieproblemen, al lijkt het er erg op.

Volgende maand een nieuwe diagnose!
Dit was de diagnose van februari. Volgende maand weer een nieuw onderwerp.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s