Review: Documentaire ‘Ben X’

In het kader van documentaires die deels gericht zijn op onderwijs, gaat het dit keer over de documentaire Ben X. Deze documentaire gaat over een jongen genaamd Ben.

Ben is anders. Zijn leven zit bomvol vreemde rituelen. Hij lijkt in zijn eigen wereldje te leven, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem dan ook een dagelijkse hel. Op deze school lopen ook nog eens twee jongens rond die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Dus bedenkt Ben een plan. Een plan van één woord: moord. Dan komt zijn internetvriendin Scarlite in zijn leven. Maar dat behoorde eigenlijk helemaal niet tot zijn plan..

In de documentaire spelen een aantal belangrijke personages. Hieronder een overzichtje:
Ben: Uiteraard Ben zelf. Ben wordt gespeeld door Greg Timmermans. Zoals eerder al benoemd, Ben is anders. In de documentaire zie je dat bijvoorbeeld terug in hoe hij opstaat en zich met allerlei rituelen en vaste patronen klaarmaakt voor de dag. Je merkt het in zijn houding ten opzichte van zijn moeder en broertje. Je ziet het meteen wanneer je hem over straat ziet lopen, met een walkman met knetterharde muziek op zijn hoofd, een nerveuze en onzekere houding. In de wereld van het zogenaamde “Archlord”, Bens favoriete internetspel is hij een ware kampioen, maar in het echte leven wordt zijn leven dagelijks zuur gemaakt en wordt Ben langzaam maar zeker tot het uiterste gedreven.
Bens moeder: De rol van Bens moeder wordt gespeeld door Marijke Pinoy. Zij speelt een sterke vrouw die het gevecht om haar zoon nooit opgeeft. Ook al is het voor haar vaak moeilijk omdat ze geen centimeter dichtbij hem komt en nooit een teken van affectie van Ben uit krijg, ze geeft niet op. Het heeft haar een scheiding gekost en haar halve leven. Maar ze is vastberaden om Ben te vinden. In welke wereld hij zich ook bevindt, ze zal blijven zoeken. Het verhaal van de documentaire is in twee instantie dus ook het verhaal van haar strijd en haar opzienbarende daad aan het einde om mee te helpen de wraak van haar zoon te organiseren.
Scarlite: Scarlite wordt vertolkt door Laura Verlinden. Scarlite is Bens chatvriendin met wie hij al heel lang contact heeft en samenspeelt in de virtuele wereld van Archlord. Ze is een grote mysterie voor Bens omgeving, maar de grote liefde van Ben.
Bens vader: Dan is er nog Bens vader. Deze rol wordt vertolkt door Pol Goossen. Het is een door het leven wat ineengetimmerde man. In huis is hij de grote afwezige. Hij was de man die het niet meer aan kon in het gezin. Hij kon het huwelijk én zijn zoon niet meer aan. De machteloosheid dat hij zijn zoon niet heeft kunnen helpen drijft hem tot zijn eerste buitengewone daad.
Bogaert en Desmet: De laatste belangrijke rollen in het verhaal zijn weggelegd voor Bogaert en Desmet, vertolkt door Titus de Voogdt en Maarten Claeyssens. Zij spelen de plaaggeesten die Ben het leven zuur maken. Zij zijn zich niet eens ten volle bewust van de onherstelbare schade die zij aanrichten.

Over de filmdocu
Ben X is een Belgische film uit 2007. Het is een film van Nic Balthazar. De film is gebaseerd op een boek uit de Fahrenheit-reeks, namelijk “Niets was alles wat hij zei”. Het verhaal gaat over een jongen met het syndroom van Asperger. De jongen wordt op school gepest en vlucht weg in de virtuele wereld van een computerspelletje. Het verhaal klinkt misschien ietwat surrealistisch, maar het verhaal is geschreven door Balthazar zelf en gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In Gent pleegde een jongen, genaamd Tim, zelfmoord door van het Gravensteen te springen. Dit deed hij omdat hij op school gepest werd. Het pesten in combinatie met het syndroom van Asperger, een autismespectrumstoornis, zou de jongen tot waanzin hebben gedreven. Dat bleek uit een afscheidsbrief die Tim schreef aan zijn moeder. Balthazar kent de moeder van deze jongen persoonlijk en besloot daarmee zijn verhaal te schrijven. Zijn filmdebuut is ter nagedachtenis en een eerbetoon aan Tim. De film wil de kijken duidelijk maken wat de gevolgen kunnen zijn van pesten en iedereen aansporen de school leefbaarder te maken.

Het verhaal
In het verhaal volg je hoofdpersoon Ben Vertriest. Over de zich afspelende verhaallijn heen staan ingeplakte flitsen beelden van Archlord, het computerspel waarin Ben een avatar heeft waarmee hij zich identificeert, en beelden van zijn ouders, leerkrachten, vrienden die getuigen over Ben als gepeste leerling. Deze combinatie geeft Bens wereldbeeld weer. Hij probeert de echte wereld zoveel mogelijk te ontvluchten en kruipt daarbij steeds dieper weg in zijn droomwereld, waarin hij samen met Scarlite door alle vuren gaat. Scarlite is de internetnaam van een meisje dat hij nog nooit ontmoet heeft, maar met wie hij samen het spel speelt en met wie hij veel chatcontact heeft. Wanneer Ben voor de zoveelste keer slachtoffer wordt van zijn pestende klasgenoten, slaan de stoppen door bij Ben. Hij wil dood, een ‘end game’ zoals hij dat zelf noemt. Scarlite maakt zich zorgen om Ben X (Bens nickname in Archlord) en ze neemt de trein om hem op te zoeken. Er is geen ‘end game’, zolang je een ‘healer’ hebt, vindt Scarlite.

Scarlite spreekt met hem af op het station. Hij vindt haar daar, maar hij slaagt er niet in om iets tegen haar te zeggen. In plaats daarvan gaat hij naast haar in de trein zitten als ze teleurgesteld de reis naar huis inzet, zonder zich bekend te maken. Haar aanwezigheid is voldoende om zijn droombeeld van haar compleet te maken. Nadat hij uitstapt, wil hij zichzelf voor een rijdende trein gooien, maar op dat moment beeld hij zich Scarlite in die hem tegenhoudt. Hierna wijkt de ingebeelde Scarlite nooit meer van zijn zijde. Zij overtuigt hem op een creatieve manier zelfmoord te plegen. Voor de kijker blijft het een tijdje onzeker of de huidige Scarlite de echte persoon is, of een ingebeeld iemand.

Samen met zijn ouders filmt Ben dat hij van het dek van een veerboot springt, waarop het dus lijkt alsof hij zelfmoord pleegt. In werkelijkheid wordt hij opgevangen op een lager dek. Bij de rouwbijeenkomst wordt een filmpje vertoond van een voorval waarin zijn grote kwelgeesten Desmet en Bogaert hem ten overstaan van een volle klas de broek op de enkels trekken. Ook zij zijn aanwezig op de rouwbijeenkomst en staan nu voor de volle zaal te kijk. Daarna toont Ben dat hij helemaal geen zelfmoord gepleegd heeft en dus nog leeft. Zijn ouders accepteren vanaf dat moment dat hij nog verder in zichzelf gekeerd is dan voorheen, omdat hij zich gelukkiger toont. Dat komt door de ingebeelde Scarlite, het meisje dat voor hem de ideale medemens is, die verder niemand ziet.

Prijswinnaar
Op het Montreal World Film Festival werd de Grand Prix des Amériques uitgereikt. Dit is de belangrijkste prijs van het festival. Ben X won deze prijs. Daarnaast won hij ook nog de publieksprijs en de prijs van de oecumenische jury. Bovendien won hij op het eerste Middle East International Film Festival in Abu Dhabi de Black Pearl Grand Jury Prize for Best Feature Film. Dat is de hoofdprijs van het festival. In België won Ben X de Prijs van de Sociale Film in 2007. De film was de officiële Belgische inzending voor de Academy Awards in 2008. In 2011 won Ben X de Efebo d’Oro op het 33e Filmfestival van Agrigento in Italië.

Je kunt dus wel zeggen dat de film erg goed ontvangen is en veel bezoekers trekt. Het is daarnaast een film met een duidelijke verwijzing naar het onderwijs, waardoor het belangrijk is om als werkende in het onderwijs de film te hebben gezien en de signalen van het Syndroom van Asperger en suïcide gedachten te herkennen.

De film is helaas niet online te zien, maar je kunt wel de trailer bekijken op de website van Ben X. Veel onderwijsinstellingen hebben de DVD van de documentaire in hun bezit, dus het is zeker aan te raden daar de DVD eens te gaan lenen. Een mooi weergegeven, aangrijpend verhaal.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!