Review: Documentaire ‘Drona en ik’

In het kader van documentaires die deels gericht zijn op onderwijs, gaat het dit keer over de documentaire Drona en ik. Deze documentaire gaat over een jongen genaamd Arjun en zijn autistische broer, Drona.

De documentaire laat het leven zien van Drona en er wordt intussen geluisterd naar wat zijn broer Arjun te zeggen heeft over dit leven. Twee jaar voor de documentaire werd officieel vastgesteld dat Drona een bepaalde vorm van autisme heeft. Hij kan informatie bijvoorbeeld slecht ordenen, waardoor hij moeilijk grip op het leven krijgt. Om zich toch te redden stelt hij extreem veel vragen. Drona is 9 jaar. Arjun zit in groep 8, is erg slim en had een score van bijna 100% voor de Cito-toets. Arjun is een gewone jongen van 12. Hij wil graag een film maken over zijn broer en de beperking die zijn broer heeft. Maar Arjun is ook bijzonder, want hij kan juist heel goed vertellen over Drona, iets wat Drona zelf niet kan. Bovendien snappen anderen Drona vaak niet, maar Arjun wel. Daarom wordt er in deze documentaire naar Drona gekeken door de ogen van Arjun.

Achtergrondinfo
Drona is van Surinaams-Hindoestaanse afkomst. Twee jaar voor de documentaire werd vastgesteld dat Drona een bepaalde vorm van autisme heeft. Hij kan dus moeilijk grip krijgen op het leven. In de documentaire zijn een aantal vaste thema’s waar hij iedere keer op terugkomt. Hij checkt bijvoorbeeld constant of zijn omgeving kwaad op hem is. Drona is gek van bussen en heeft maar één duidelijk doel in het leven: later busschauffeur worden van buslijn 192.

Arjun en Drona lijken even oud, want Drona is lang voor zijn leeftijd en Arjun is juist wat klein. Arjun heeft één allerbeste vriend en hij zit op voetbal. Regisseur Catherine van Campen won met het filmplan voor deze korte documentaire de Mediafondsprijs Kids&Docs 2009. Een samenwerkingsproject van Cinekid, IDFA en het Mediafonds.

Deze documentaire is op 21 november 2009 in première gegaan tijdens IDFA. De film is in 2009 uitgezonden via de OHM op Nederland 2. Daarnaast is de film op vele festivals wereldwijd te zien geweest, zoals onder meer op het Internationale Filmfestival van Berlijn (de Berlinale), Superfest (VS), One World Human Rights Filmfestival (Tsjechië), Sprout Filmfestival (VS), Buster (Denemarken), en nog veel meer. ook in Nederland is het tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht getoond. In 2012 is de film nog een aantal keer vertoond in Armenië, Azerbeidzjan en Georgië in het kader van Oneworld CAUCADOC.

Drona en ik is tijdens het Nederland Film Festival in 2010 genomineerd voor een Gouden Kalf voor beste korte documentaires. De film heeft internationaal de achievement award gewonnen op het Superfest Int’l Disability Film Festival in Berkeley, VS. Daarnaast heeft het ook de prijs voor de beste regisseur op Bosi Fest 2010 in Belgrado gewonnen en de prijs voor beste documentaire op het ViewFinders International Film Festival for Youth in Halifax in Nova Scotia.

Kortom, een erg populaire en mooie documentaire om eens te bekijken. Je kunt de documentaire bestellen via de website dronaenik.nl. De DVD kost €5,-. De documentaire duurt zo’n 20 minuutjes. Daarnaast kun je de documentaire ook online terugkijken via deze link.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!