Hoogbegaafdheid lessenserie deel 9

Vandaag slechts 2 lessen voor de hoogbegaafde kinderen in de klas. Voorlopig zullen dit even de laatste lessen zijn.

Uitvinders en ontdekkingsreizigers
Doel:
1. Bewust maken van het feit dat ontdekkingen iets nieuws toevoegen aan dat wat we al kennen.
2. Structuur leren zien en aanbrengen.

Benodigde voorkennis:
Zelfstandig iets kunnen opzoeken en uitwerken.

Benodigd materiaal:
Bibliotheek of documentatiecentrum.

Voor de leerkracht:
Kind of leerkracht moet als voorbereiding vooraf de benodigde boeken of naslagwerken verzamelen. Bij sommige bibliotheken kun je ook een projectverzameling over een bepaald onderwerp aanvragen.

Mogelijkheden:
1. De les kan eventueel als project gebruikt worden.
2. Je kiest één of meer opdrachten uit voor de hele groep.
3. Eén of meer kinderen mogen zelf één of meer opdrachten uitkiezen, bijvoorbeeld maximaal drie.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
De kinderen moeten bij de antwoorden de bron vermelden. Het is een les waarin creativiteit, zorgvuldigheid en fantasie een grote rol toebedeeld wordt.

Download deze les!: Uitvinders en ontdekkingsreizigers
les25

 


ZOO-ken naar dieren
Doel:
Het ontwikkelen van het probleemoplossend vermogen. Hulpmiddelen hierbij zijn het creatief en logisch denken. Tegelijkertijd oefent het kind zijn rekenvaardigheden.

Benodigde voorkennis:
Rekenkundig inzicht is een vereiste. De leerling moet kunnen optellen en aftrekken met getallen onder de honderd. Ook moet de leerling de tafels van 1 t/m 5 en 10 en in iets mindere mate de breuken (1/10, 1/5, ¼, ½) beheersen.

Benodigd materiaal:
Schrijfgerei.

Voor de leerkracht:
Er zijn in (alfabetische volgorde) 11 aasgieren, 6 apen, 19 egelvissen, 14 everzwijnen, 3 ezels, 18 giraffen, 2 herten, 17 inktvissen, 20 leeuwen, 16 nijlpaarden, 8 olifanten, 9 papegaaien, 10 pinguïns, 15 reuzeschildpadden, 7 slangen, 12 spugende lama’s, 13 struisvogels, 4 tijgers en 5 wasberen. Op volgorde gezet (van klein naar groot) is dan te lezen wie de dader was:
Herten ezels tijgers / wasberen apen slangen / olifanten papegaaien pinguïns aasgieren spugende lama’s struisvogels everzwijnen reuzeschildpadden / nijlpaarden inktvissen giraffen egelvissen leeuwen. >> Het was oppasser Nigel.

Wanneer een leerling absoluut niet weet waar hij of zij moet beginnen bij het rekenen, is het goed een aanwijzing te geven, namelijk om te beginnen bij de wasberen. Een mogelijke volgorde is:
wasberen, leeuwen, papegaaien, herten, apen, egelvissen, giraffen, reuzeschildpadden, spugende lama’s, ezels, slangen, olifanten, tijgers, struisvogels, pinguïns, aasgieren, nijlpaarden, everzwijnen.
Er zijn echter ook andere volgordes mogelijk.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Bij de beoordeling kan gelet worden op zelfstandigheid en snelheid. Ook kan gelet worden op de wijze van rekenen. Maakt de leerling gebruik van de methode “handig rekenen” of wordt alles precies (en evt. op kladpapier) uitgerekend?

Download deze les!: ZOO-ken naar dieren
les26

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s