Ontdekkend leren: wat is dat?

Ontdekkend leren, je hebt er vast wel eens van gehoord. Hier lees je er meer over!

Wat is ontdekkend leren?
Ontdekkend leren is een van de oudste en meest voorkomende methodes van het leren. Bij ontdekkend leren, leren de kinderen doordat ze dingen ontdekken. Volwassenen passen dit principe onbewust elke dag toe en kinderen doen dat ook in al hun levensfases. Ontdekkend leren betekent actief omgaan met het leermateriaal, waardoor kennis beter eigen gemaakt kan worden voor de persoon die het gebruikt. Kennis wordt hierbij niet direct aan de leerlingen aangeboden maar leerlingen construeren kennis op een zelf gekozen manier door informatie te vergaren en te verwerken.

Waarom ontdekkend leren?
Ontdekkend leren is ontstaan doordat wetenschappers ontdekten dat mensen meer en sneller informatie oppakken als ze het zichzelf aanleren. In de jaren 60 werd ontdekkend leren officieel als leermethode gepromoot in de VS. In de VS noemen ze het ‘discovery learning’. In 1980 werd ontdekkend leren extra gepromoot door mensen in te lichten over de werking van voornamelijk games, simulaties en rollenspellen bij het ontdekkend leren.

Uitgangspunten van het ontdekkend leren
Natuurlijk kent het ontdekkend leren net als elke andere manier van leren zijn eigen uitgangspunten. De leerlingen werken bijvoorbeeld zoveel mogelijk zelfstandig in hun eigen tempo en op hun eigen niveau. De leerkracht stuurt de leerlingen in het maken van hun opdrachten. En de lesstof sluit aan bij de huidige maatschappij.

Kenmerken van het ontdekkend leren
Zo zijn er natuurlijk ook bepaalde kenmerken die passen bij het ontdekkend leren. Zowel leerlingen als de leerkracht dragen bij aan de inhoud van het onderwijs. Waarnemingen, vragen en ideeën spelen een rol in de communicatie en dragen bij aan het leerproces. De interesse van de leerlingen wordt serieus genomen, de kinderen worden aangemoedigd om de omgeving onderzoekend tegemoet te treden en om samen met de leerkracht tot bevredigende antwoorden te komen. Je hebt als leerkracht de mogelijkheid om leersituaties goed voor te bereiden en de leerlingen kunnen meer betrokken zijn. Hierbij maakt de leerkracht ook gebruik van operationele- en doe-vragen.

Wat voorstanders over het ontdekkend leren zeggen..
.. leerlingen leren goed en zelfstandig te werken.
.. het huidige onderwijs moet zich aanpassen aan de maatschappij.
.. in de maatschappij moeten mensen meer zelfstandig werken.
.. in het basisonderwijs moet hier een begin mee worden gemaakt.
.. leerlingen zijn meer gemotiveerd omdat ze zelf mogen kiezen hoe ze informatie verkrijgen en verwerken.
.. leerlingen leren goed hun eigen taken te plannen en hun eigen leerproces bij te sturen.
.. leerlingen worden zich meer bewust van hun eigen functioneren.
.. er is een goed voorbereide leeromgeving waardoor de leerlingen zelfstandiger kunnen functioneren.
.. leerlingen kunnen op hun eigen niveau en tempo werken.
.. leerlingen mogen zichzelf tussendoor beoordelen.
.. ze krijgen meer zelfkennis.

Wat tegenstanders over het ontdekkend leren zeggen..
.. leerlingen hebben begeleiding nodig om het ontdekproces goed te laten verlopen en te komen tot goede taakprestaties.
.. leerlingen groeien te snel op in de huidige maatschappij, ze kunnen geen kind meer zijn.
.. leerlingen krijgen beperkte informatie binnen omdat ze zelf mogen kiezen hoe ze informatie over een bepaald onderwerp verkrijgen en verwerken.
.. niet elke leerling kan werken volgens de methode van het ontdekkend leren.
.. leerlingen vinden het moeilijk om zelfstandig specifieke leerdoelen te formuleren die haalbaar zijn
.. leerlingen beschikken over te weinig inhoudelijke voorkennis waardoor de rest van het proces moeizaam verloopt.
.. leerlingen die niet beschikken over voldoende metacognitieve vaardigheden hebben moeite met het selecteren van leeractiviteiten en komen daardoor nauwelijks aan de verwerking van de leerstof toe.
.. een van de knelpunten in een ontdekkend leeromgeving is dat externe sturing te snel wordt losgelaten en er te snel een te groot beroep wordt gedaan op de procesvaardigheden van de leerlingen.
.. de leerlingen nemen snel de rol van de leerkracht over waardoor de leerkracht min of meer overbodig wordt.

Het ontdekkend leren heeft dus zo zijn voor- en nadelen. Wat vindt jij van het ontdekkend leren? Hanteer je deze methode wel eens of liever toch maar niet?

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

2 thoughts on “Ontdekkend leren: wat is dat?

  1. Hoi juf Linn,

    Interessant onderwerp!
    Ik vroeg me alleen of welke bronnen je hebt gebruikt?
    (i.v.m. scriptie hihi:) )

    Met vriendelijk groeten,
    Fleur

    • Hai Fleur, da’s een hele goede vraag.. Ik heb het uit mijn eigen beroepsproduct van de Pabo, maar eerlijk gezegd durf ik niet meer te zeggen welke bronnen.. Sorry!

      Groetjes,
      Juf Linn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s