De Meichenbaum beertjes

Veel leerkrachten gebruiken ze wel eens in de klas: de Meichenbaum beertjes. Toen ik er zelf voor het eerst kennis mee maakte, wist ik totaal niet waar ze voor dienden. Tegenwoordig weet ik dat wel, maar voor degenen die net als ik destijds geen idee hebben waar ze voor staan, hieronder meer informatie!


Om het voor kinderen nog aantrekkelijker te maken zijn de stappen ook te vinden met plaatjes van bijvoorbeeld Donald Duck, mochten de kinderen de beertjes niet zo leuk vinden.

De Meichenbaum beertjes
Deze methode zorgt voor structuur in het denkproces. Via concreet werkmateriaal die verzameld zijn in zogeheten berentrapjes leert een kind het denk/leerproces te ontwikkelen volgens de bovenstaande 4 fasen. Stap voor stap wordt het denkproces zo ontwikkeld. Vooral kinderen met ADHD kunnen veel baat hebben bij de beertjesmethode. Dit telt ook voor kinderen met autisme, dyslexie, ADD, NLD, enz. Kinderen zonder een ontwikkelings- en/of leerstoornis kunnen daarnaast ook baat hebben bij deze methode. Er wordt gewerkt aan probleeminzicht, zelfcontrole en de probleemoplossende vaardigheden. Het is dus een cognitieve methode. Dit betekent dat het kind leert om bewust zijn handelingen te sturen.

Een kind met een werkhoudingsprobleem heeft niet het vermogen om uit zichzelf de structuur in zijn denken en werken, in zijn hele omgeving en in zijn hele leven, aan te brengen. Structuur zal dan dus van buitenaf moeten komen. Dat is een hele opgave voor de omgeving van het kind, want die moet dus denken en handelen in de plaats van het kind Door een extreme vorm van externe sturing kan het kind komen tot verinnerlijking van structuur. Het vooropstellen van normen, het maken van afspraken, het vast omlijnen van het denkproces van het kind, het zijn allemaal zeer belangrijke en noodzakelijke basisprincipes.

De Meichenbaum beertjes stellen een aantal principes centraal, namelijk de fase waarin het probleem geanalyseerd wordt, de fase waarin gezocht wordt naar een oplossingsstrategie, de fase waarin het vooropgestelde werkplan uitgevoerd wordt en de evaluatiefase. Om het denkproces bewust te kunnen sturen wordt ‘taal’ gebruikt ter ondersteuning van deze 4 fasen. Dit zie je terug onder de plaatjes van de beren. Dus: 1. Wat moet ik doen, 2. Hoe ga ik dat doen?, 3. Ik doe mijn werk, 4. Ik kijk na. Dit verbaliseren betekent echter meer dan deze vier zinnetjes. Het kind zal leren zijn gehele denken in al zijn stappen te verwoorden. Taal brengt al vanzelf structuur aan in het denken, je kan namelijk geen twee dingen tegelijk zeggen. Hardop meespreken geeft de begeleider ook de mogelijkheid het denkproces van het kind mee te volgen, eventuele fouten vroegtijdig op te sporen en beter aan te duiden. Behalve door taal wordt elke fase ondersteund door tekeningen, waarvan de meest bekende dus de vier beertjes zijn. Die kun je dus ook vervangen door andere pictogrammen, die wellicht meer aanspreken.

Model staan
Meichenbaum geeft een belangrijke rol aan de begeleider door te stellen dat de begeleider zelf eerst moet verwoorden en voordoen wat hij van het kind verwacht. Schematisch gezien gaat dat zo:
1. De begeleider verwoordt zelf de denkstappen hardop en voert zelf de opdracht uit. Het kind volgt mee.
2. De begeleider verwoordt de denkstappen hardop en het kind voert de opdracht uit.
3. Het kind begeleidt zichzelf fluisterend en voert de opdracht uit.
4. Het kind begeleidt en stuurt zichzelf innerlijk en voert uit.

De Meichenbaum beertjes zijn dus uitermate geschikt om een duidelijke structuur aan te bieden aan kinderen die hier wat meer moeite mee hebben. Enkele variaties op de beertjes zie je hieronder:



meichenbaum beertjes geronimo
Informatiebron: zienindeklas.nl

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

One thought on “De Meichenbaum beertjes

  1. Pingback: Leren (bege)leiden (III) – onderwijs en ontwikkeling

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s