RALFI-lezen

RALFI-lezen, je hebt er vast al eens wat over gehoord. Maar wat betekent het nu eigenlijk en wat is het? RALFI staat voor Repeated Assisted Level Feedback Interaction. Een korte uitleg hierover:
R staat voor Repeated: Herhaald lezen met tussenpozen
A staat voor Assisted: Ondersteund door voorlezen-voorzeggen en bijwijzen
L staat voor Level: Inzetten op een hoog niveau
F staat voor Feedback: Directe neutrale feedback bij fouten, maar ook toegespitste positieve feedback
I staat voor Interactie: Enthousiaste interactie over de inhoud

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van de kinderen die gaan RALFI-lezen 2 AVI instructieniveaus vooruit gaan binnen 6 maanden! Dat is dus een hele verbetering met een simpele uitwerking.

Kinderen die langdurig veel te langzaam lezen, maar wel de spellende leeshandeling beheersen, komen in aanmerking voor RALFI lezen. Hierbij leest een groepje kinderen samen met de leerkracht 4 tot 5 keer in de week een relatief moeilijke tekst. De teksten sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en het niveau mag tot maximaal drie niveaus boven het beheersingsniveau liggen.

RALFI lezen is geschikt voor kinderen bij wie de spellende leeshandeling, grotendeels, wordt beheerst maar toch veel te langzaam blijven lezen. Maar ook voor kinderen bij wie het AVI niveau, vrijwel, stil blijft staan: de vorderingen beslaan dan minder dan 2 AVI instructieniveaus per jaar. RALFI lezen kan ook ingezet worden bij kinderen bij wie het herhalend presenteren van korte, op elkaar lijkende woorden vaak niet of nauwelijks tot verbetering van het lezen leidt. Daarnaast kun je het RALFI lezen ook gebruiken voor kinderen bij wie het opvalt dat langere woorden met een complexe orthografische structuur vaak minder problemen opleveren dan de korte woorden.

Goed, wat RALFI lezen is, moge dus duidelijk zijn nu. Maar wat zijn nu goede RALFI teksten? Omdat een RALFI-tekst 5 keer in de week gelezen wordt, is niet iedere tekst automatisch te gebruiken als RALFI-tekst. Een RALFI-tekst voldoet aan de volgende eisen:
1. Informatieve tekst: Een RALFI-tekst behoort informatief te zijn en niet verhalend. Het kind kan door de tekst iets over het onderwerp leren.
2. 300 woorden: Een RALFI-tekst behoort ongeveer 300 woorden te bevatten.
3. Het onderwerp is belangrijker dan het niveau. Uit onderzoek is gebleken dat zwakke lezers, bij gebruik van de RALFI methode, een test kunnen lezen die tot wel 3 AVI niveaus boven het beheersingsniveau ligt. Hierom zijn teksten vaak gesorteerd op onderwerp en niet op AVI niveau.

Bij het RALFI lezen maak je ook gebruik van de CUVAR methode. CUVAR staat voor Context en Uitleg, Variatie, Aanvulzin, Registratie. Het is van belang dat de kinderen de tekst die zij lezen goed begrijpen. Dit kan natuurlijk alleen als de moeilijke woorden besproken worden. Hiervoor kun je gebruik maken van de CUVAR methode. CU staat voor context en uitleg, want aan de hand van het verhaal wordt de betekenis van het woord uitgelegd. V staat voor variatie, omdat de leerkracht het woord binnen verschillende contexten zegt. A staat voor de aanvulzin, de leerkracht zegt een aanvulzin met het nieuw te leren woord. En R staat voor registratie, de leerkracht en/of leerling schrijft het woord op. Iedere keer wanneer de leerling het woord zelf actief gebruikt in een eigen zin komt er een streepje achter het woord te staan.

RALFI kent verschillende aanbiedingsvormen, namelijk het voorlezen, het koorlezen en het duo-lezen of individueel lezen. De eerste vijf keer dat een tekst gelezen wordt, leest de leerkracht (of in sommige gevallen de ouder) de tekst eerst vloeiend voor in een normaal leestempo. De kinderen lezen mee, terwijl ze bijwijzen. De zesde keer wordt de tekst niet voorgelezen, maar lezen de kinderen de tekst zelf voor. Dit hoort bij de aanbiedingsvorm ‘voorlezen’. Na het voorlezen vindt het ‘koorlezen’ plaats. Alle kinderen lezen tegelijkertijd hardop de tekst voor. (Wanneer er thuis gelezen wordt, leest het kind samen met de ouder de tekst hardop voor). Vervolgens de laatste aanbiedingsvorm, namelijk het duo-lezen of individueel lezen. Bij het duo-lezen leest het ene kind de tekst, terwijl het andere kind meeleest en helpt waar dat nodig is. Hierna wisselt dit. Bij individueel lezen, leest het kind de tekst hardop, terwijl de leerkracht meeleest en helpt waar dat nodig is.

Het is belangrijk dat de kinderen élke dag minstens 30 minuten lezen. Bij zwakke lezers komt hier nog een keer 15 minuten bij. Kinderen moeten leeskilometers maken, want door meer te lezen kan het leesniveau stijgen.

Veel kinderen die zwak zijn in het lezen, vinden het lezen dan ook niet leuk. Uit eigen ervaring weet ik dat het RALFI lezen vaak als prettig ervaren wordt en door de kinderen ook als een leuke activiteit gezien wordt. Mocht je toch kinderen in de klas hebben die er nog wat moeite mee hebben, dan heeft het RALFI lezen nog een mooi idee, namelijk het RALFI-diploma. Deze kun je downloaden op de website van het RALFI lezen.

Meer weten over RALFI lezen? Voorbeelden zien? Leesschema downloaden of juist een diploma? Dat kun je allemaal doen via de website van het RALFI lezen.
Bron: ralfilezen.nl


Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s