Hoogbegaafdheid lessenserie deel 8

Na een welverdiende vakantie, gaan we er dit jaar weer vol tegenaan! Bij deze dan ook 3 nieuwe lessen voor de (hoog)begaafde kinderen.

Stonehenge
Doel:
Dit is een groot onderwerp waar veel aan te ontdekken valt. Er is zowel in opzoekwerk als in fantasie-opdrachten voorzien.

Benodigde voorkennis:
Het documentatiecentrum moet zelfstandig bezocht worden.

Benodigd materiaal:
Papier, schrijfmateriaal, zoveel mogelijk informatie over Stonehenge.

Voor de leerkracht:
De vragen in het eerste deel gaan allemaal over een aspect van Stonehenge. Als het kind ze allemaal beantwoordt, heeft het een goede spreekbeurt voorbereid.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Er is in 3 soorten vragen voorzien: het eerste deel bevat documentatievragen, het tweede traint het inlevingsvermogen en de schrijfvaardigheid; het derde traint het nadenken over praktische oplossingen voor een probleem. De meeste kinderen hebben een duidelijke voorkeur voor één van deze vaardigheden. Deze les kan een mogelijkheid bieden om ze aan te moedigen juist de andere opdrachten eens aan te pakken.

Download deze les!: Stonehenge
les22

Tangen en varkens
Doel:
Het zoeken naar overeenkomsten tussen woorden. Het taalgevoel wordt gestimuleerd doordat duidelijk wordt dat woorden vaak meer dan één betekenis hebben.

Benodigde voorkennis:
Geen.

Benodigd materiaal:
Pen en papier.

Voor de leerkracht:
Deze les is geschikt voor het werken in groepjes. Het is goed als deze groepjes heterogeen zijn qua niveau van taalontwikkeling; op die manier kunnen de meer taalvaardige leerlingen de zwakkere taalleerlingen bijstaan.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Komen de leerlingen met antwoorden die duiden op een gevonden overeenkomst. Het kunnen de onderstaande antwoorden zijn, maar ook andere plausibele oplossingen zijn welkom.
1. Strepen                      2. Benen          3. Fluiten                   4. Peren
5. Poten                          6. Vulling        7. Cellen                    8. Ringen
9. Pupillen                   10. Stippen      11. Hamer                12. Violen
13. Koningin               14. Hoorn        15. Snaren                16. Schild/Pantser
17. Schil (Groente)  18. Schoenen  19. Tanden               20. Neus
21. Zool                        22. Lijst            23. Sleutel                 24. Kronen

Download deze les!: Tangen en varkens
les23
Tijdmachine
Doel:
Causale verbanden leren leggen (met name wanneer een kind een periode in de toekomst gaat beschrijven). Zich leren verplaatsen in het leven van mensen in andere tijden en andere plaatsen.

Benodigde voorkennis:
Enig historisch inzicht is voldoende.

Benodigd materiaal:
Schrijfmateriaal, eventueel (bij de vervolgopdracht) teken- en knutselmateriaal.

Voor de leerkracht:
Als de kinderen geneigd zijn voor het verleden te kiezen, kunt u ze stimuleren juist een moment in de toekomst te kiezen, opdat ze hun fantasie wat meer moeten gebruiken.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Waarom kiest een kind een bepaalde periode – is daar over nagedacht? Is er aandacht besteed aan meerdere facetten van het leven in de door hen gekozen periode? Is hij/zij bewust van de complicaties die een driedaags verblijf (slapen, eten, kleding, verdwalen, veranderende weersomstandigheden) met zich meebrengt?

Eventuele vervolgactiviteiten:
Een collage maken.

Download deze les!: Tijdmachine
les24

Volgende maand weer meer!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s