Voorlezen, waarom eigenlijk?

Veel kinderen hebben moeite met leren lezen. Dit zorgt er vervolgens voor dat zij zelf niet graag lezen. Een goed middel om kinderen toch enthousiast te maken om zelf te gaan lezen is voorlezen. Een spannend boek voorlezen, kan als gevolg hebben dat kinderen denken van ‘Goh, zo’n boek zou ik toch wel willen lezen!’ Maar waarom is voorlezen nu zó belangrijk?

Naast dat er op school voorgelezen wordt, is het ook erg gezellig en leuk wanneer er thuis voorgelezen wordt. Een heleboel ouders doen dit ook, want voorlezen is natuurlijk niet alleen maar leuk. Het is ook ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Vooral kinderen tussen de 2 en 5 jaar oud worden veel voorgelezen, zo’n 90% zelfs!

Natuurlijk ligt dit aantal bij jongere kinderen stukken lager. Vooral kinderen onder de één jaar worden minder voorgelezen. Slechts 30% van de ouders lezen hun baby weleens voor. Veel ouders denken dat hun kind dan nog te jong is om voorgelezen te worden. Dat is natuurlijk voor een deel ook wel zo, want een kind van nog geen jaar kan een verhaal nog niet echt volgen. Maar een jonge baby van zo’n 3 tot 4 maanden oud kan wel al plaatjes kijken en de plaatjes kunnen al benoemd worden terwijl het kind ze ziet. Het is belangrijk dan wel te kiezen voor een boek met gemakkelijke en duidelijke tekeningen. Ook is het van belang dit niet langer dan een paar minuutjes te laten duren. Vanaf de leeftijd van ongeveer 9 à 10 maanden kunnen er ook simpele verhaaltjes voorgelezen worden. Met name rijmende verhaaltjes vallen bij de kinderen erg in de smaak.

Het valt ook op dat wanneer de kinderen ouder worden, ouders ook steeds minder gaan voorlezen. Kinderen tussen de 9 en 12 jaar worden zelden voorgelezen, nog maar zo’n 40% wordt hiervan voorgelezen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het kind zelf vaak al goed kan lezen. Dat is jammer, want ook op deze leeftijd kan het voorlezen nog erg gezellig en leuk zijn. In de klas wordt er wel nog regelmatig voorgelezen in de bovenbouw.

Voorlezen is dus niet alleen maar leuk, het heeft ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van een kind. Jonge kinderen leren namelijk erg veel van voorlezen. Allereerst is voorlezen erg goed voor de taalontwikkeling. Er worden nieuwe woorden geleerd tijdens het voorlezen en er wordt geleerd hoe een goede zin opgebouwd is. En door met het kind te praten over het boek wordt een kind gestimuleerd om actief met taal bezig te zijn. Daarnaast leren kinderen er goed door te luisteren en leren ze zich zo beter te concentreren. Voorlezen stimuleert de fantasie. En afhankelijk van het onderwerp van het boek leren kinderen ook nog eens veel over de wereld om zich heen, waardoor het kind meer grip krijgt op de directe wereld om zich heen. Voorlezen over een onderwerp waar het kind op dat moment erg mee bezig is kan het kind ook steun bieden en een goede manier zijn om met het kind in gesprek te gaan over deze onderwerpen. Denk maar eens aan angsten, overlijden, ziekenhuisopname, etc.

Maar er is meer. Ook het veiligheidsgevoel wat kinderen krijgen, het plezier wat kinderen beleven en de exclusieve aandacht die het kind krijgt tijdens het voorlezen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. En het samen lezen van een boek kan ook helpen rust en regelmaat te brengen. Kinderen komen erdoor tot rust en door op vaste tijden voor te lezen kan er een zekere regelmaat en vaste structuur in de dag geboden worden. Zo kan voorlezen een goed onderdeel zijn van het ritueel voor het slapen gaan of gedurende de kleine etenspauze, enz.

Natuurlijk zijn er bij het voorlezen ook enkele dingen waar je wel even aan moet denken. Veel ouders lezen bijvoorbeeld alleen voor het slapen eventjes voor. Maar voorlezen kan op ieder moment van de dag. Het is goed om de rust te nemen om voor te lezen en een rustige omgeving helpt hierbij. Hoe lang je voorleest, hangt af van het kind. Kinderen geven zelf vaak duidelijk aan wanneer de aandacht aan het verslappen is. Bij jonge kinderen is het voorlezen van een kort verhaal voldoende, zodat het boek in één keer uitgelezen kan worden. Wanneer het kind dan nog meer voorgelezen wil worden kan nog een klein verhaal voorgelezen worden. Besteed bij deze kinderen ook aandacht aan de plaatjes. Daarnaast is herhaling voor deze kinderen ook geen ramp, dit vinden ze juist leuk. Een boek meerdere keren lezen is dan ook een aanrader. Kinderen leren het verhaal hierdoor beter te begrijpen en leren te voorspellen wat er te gebeuren staat. Ook komen kinderen tijdens het voorlezen vaak met vragen en opmerkingen. Ga hier eens op in en praat erover met het kind. Pak het verhaal daarna wel weer op. Wanneer het boek uit is kan er nog even verder gepraat worden. Wanneer het kind zelf geen vragen stelt, kun je ook zelf vragen stellen.

Uiteraard kun je ook van tevoren over het boek praten. Bekijk de kaft, voorspel het verhaal, etc. Voorlezen met stemmetjes is voor kinderen erg leuk, maar kan het voor jezelf wel moeilijk maken. Is dit nog lastig, dan kun je ook beginnen met het variëren in intonatie. Houdt tijdens het lezen goed contact met het kind en kijk steeds hoe het kind reageert op het verhaal. Let bij de keuze van het boek ook op of het past bij de kinderen/het kind qua thema, lengte van het verhaal, de hoeveelheid plaatjes, enz. Het is ook goed om een boek te kiezen waar je zelf graag uit voorleest, want jouw plezier slaat dan over op de kinderen. Wanneer je een boek voorleest waar je zelf echt niets aan vindt, vinden de kinderen uiteindelijk ook niet leuk.
Bron: opvoedadvies.nl artikel door Drs. T. de Vos – van der Hoeven


Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s