Leesmotivatie vergroten: hoe doe ik dat? – 10 tips!

De leesmotivatie kun je op twee manieren zien, namelijk in tekst als abstract. Abstract De mate waarin een leerling gemotiveerd is om te (leren) lezen, waarbij moet worden aangetekend dat motivatie van groot belang is voor de leesontwikkeling. De mate waarin leerlingen vormen van leesvoldoening kennen en doelgericht nastreven. Tot de leesmotivatie rekent men eveneens leesvoldoening die, gezien zijn aard, niet intentioneel wordt nagestreefd maar wel positief gewaardeerd wanneer de lezer daarmee al lezend in aanraking komt. (Bron: T.Tellegen & I. Catsburg (1987): Waarom zou je lezen?, Groningen: Wolters Noordhoff) Tekst Wanneer tijdens de fase van ontluikende geletterdheid in de voorschoolse periode en in groep 1/2 aandacht is voor geschreven taal in de vorm van voorlezen, het zelf schrijven en experimenteren met letters, zal een kind gemotiveerd raken om zelf te leren lezen. Op sommige scholen is die mogelijkheid er in de kleutergroepen ook al. Als een leerling in groep 3 leert lezen, is hij de eerste maanden meestal alleen al gemotiveerd door het feit dat hij leert lezen. Als die motivatie afneemt, is het belangrijk leerlingen te motiveren door een ruime boekkeuze, een inspirerende leesomgeving en een enthousiaste leerkracht. Bij leerlingen met leesmoeilijkheden vormt motivatie de basis voor het maken van vorderingen. Meer en meer wordt duidelijk dat leestechnische oefeningen alleen niet motiverend zijn en dat de kans groot is dat een leerling gaat afhaken. Steeds meer orthodidactische programma’s, zoals bijvoorbeeld ELLO en Klipper, proberen te voorzien in een methode waarin leesmotivatie en leestechniek gekoppeld worden, bijvoorbeeld door te zorgen voor aansprekende boeken, door leerlingen zelf te laten kiezen, door aandacht te besteden aan de inhoud van een boek, etc. Bron: slo.nl De leesmotivatie bevorderen Als er iets belangrijk is voor kinderen op de basisschool is dat wel lezen. Maar veel kinderen vinden het moeilijk waardoor zij de motivatie om te lezen verliezen. Hoe kun je ervoor zorgen dat het lezen, ondanks dat het weleens moeilijk zou kunnen worden, toch interessant blijft? Hieronder enkele tips: 1. Zorg voor een uitdagende leesomgeving Een goed gevulde boekenkast met daarin uitdagende boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen, zodat je voor ieder wat wils hebt liggen. Maak bijvoorbeeld een leesbankje of leeshoekje met lekkere kussens en een rekje met ‘boeken van de week’, waarin je boeken rondom een bepaald thema centraal stelt zodat de kinderen deze misschien wel als eerst gaan lezen! 2. Ga met kinderen in gesprek over boeken Ga eens in gesprek met de kinderen over boeken. Welk boek vinden zij zelf het leukst om uit voorgelezen te worden? En om zelf te lezen? Welk boek raden zij nou echt aan? En waarom nou juist dat boek? Laat ze vertellen over hun ervaringen met boeken en de verschillende verhalen. Door erover te praten, kunnen ze elkaar enthousiast maken over bepaalde boeken en het lezen. 3. Lees voor! Hoe oud kinderen ook zijn, er is niets leukers dan een goed voorgelezen boek! Groep 1/2 of groep 8, als het voorlezen goed gebeurd heb je ze allemaal! Lees regelmatig voor uit een spannend boek en zorg hierbij dat je gebruik maakt van je verschillende stemgeluiden, intonatie en andere leestrucs. Maak kinderen enthousiast om zelf te gaan lezen op die manier, zodat ze merken dat het (voor)lezen leuk is. 4. Laat de kinderen voorlezen Zelf niet zo’n voorlezer? Jammer, maar daar is wel wat op te vinden! Veel kinderen vinden het leuk om zelf een stukje voor te lezen in een van de lagere klassen. Spreek eens met een collega af dat er een leerling een verhaaltje voor komt lezen. Motivatie gegarandeerd, want hé, dat is toch wel heel stoer wanneer de hele klas naar jóúw voorleesverhaal luistert! 5. Plan een leesmoment Plan een paar keer in de week een leesmomentje in. Gewoon even lekker lezen, al is het maar in een Donald Duck. Lezen is lezen, en gedurende dat leesmoment wordt er in stilte gelezen, ieder voor zich. Of het nu een Donald Duck is, de krant, het taalboek, een zelfgeschreven verhaal of een gewoon leesboek, dat maakt niet uit. Zet de time-timer aan op het aantal minuten dat je de kinderen wil laten lezen, bijvoorbeeld de ene keer 5 minuten, de andere keer 10 minuten, en stop dan ook zodra de time-timer afloopt. Zo houd je het voor de kinderen spannend, want misschien moeten ze dan wel nét stoppen wanneer ze op een spannend stuk zijn in hun verhaal. En dat maakt ze weer gemotiveerd om de volgende keer gauw verder te lezen! 6. Vernieuw! Niets is zo demotiverend als telkens maar dezelfde boeken te lezen en niet tot een nieuw verhaal te komen. Dus zorg ervoor dat je je boekenkast lekker vernieuwend houdt. Om de zoveel tijd nieuwe boeken en nieuwe onderwerpen et voilá! De motivatie kan weer wat opgeladen worden! 7. Nodig iemand uit die komt vertellen over zijn favoriete boek Nodig eens iemand uit die komt vertellen over zijn favoriete boek, natuurlijk wel een kinderboek. Dit kan iedereen zijn: een mamma, een pappa, een opa of oma, een broertje of zusje, een kennis die toevallig zelf schrijft, de conciërge op school, de directeur/directrice van de school, etc. Laat diegene zijn favoriete kinderboek meenemen en er kort wat over vertellen. Waar gaat het over? Wie heeft het geschreven? Waarom vond je dit boek zo mooi? En het leukst van alles: een stukje voor laten lezen uit dat mooie boek! En dan eens zien hoeveel kinderen graag juist dát boek willen gaan lezen. (Wel handig als je dan van tevoren weet welk boek het is, zodat je eventueel voor een eigen exemplaar kunt zorgen voor in de klas). 8. De maand van.. Er zijn ontzettend veel kinderboekenschrijvers en daarbij zijn heel veel schrijvers die al heel lang schrijven en dus talloze mooie kinderboeken op hun naam hebben staan. Ik noem een Jacques Vriens, Carry Slee, Paul van Loon, Hans Hagen, Thea Beckman, Francine Oomen, etc. Neem elke maand één schrijver centraal en zorg voor een aantal boeken van deze schrijver die passen bij je groep. Praat samen over de boeken, vertel wat over de schrijver, en wellicht kun je er eentje uitnodigen om eens langs te komen en zelf te komen vertellen (en voorlezen ;)..). Zo leren de kinderen allerlei kinderboekenschrijvers kennen en ook nog eens mooie nieuwe boeken om te lezen. 9. Het boek of toch maar de film? De laatste tijd zijn er ontzettend veel boeken die verfilmd zijn of nog verfilmd gaan worden. Voor kinderen is het dan makkelijk om te zeggen: ‘Ik kijk de film wel.. dat is veel handiger!’ Maar dat zou toch ontzettend jammer zijn van het boek. Bespreek met de kinderen de nieuwe films waarvan het verhaal eigenlijk afkomstig is uit een boek en geef ze de kans om op school het boek bij de film te lezen door ervoor te zorgen dat je deze boeken in de klas hebt. Als ze thuis de film willen kijken, kunnen ze dat daar doen en het boek lekker op school lezen! 10. Maak kennis met de verschillende genres! Veel kinderen weten niet dat er verschillende genres, of thema’s, zijn in boeken. Een boek is vaak gewoon een boek. Laat ze eens kennis maken met deze verschillende genres en gebruik daarbij de symbooltjes die erbij horen. Vervolgens kun je wellicht een spelletje doen: welk symbooltje hoort er bij dit boek? Of wat betekende dit symbool ook alweer? Hoe zou dit boek dan zijn? Laat de kinderen maar eens goed nadenken over het soort verhaal en of ze dat zelf dan wel eens zouden willen lezen. Kortom, genoeg manieren om kinderen te motiveren om het lezen vast te houden. Uiteraard kun je nog veel meer doen om de leesmotivatie te motiveren, maar dit zijn in ieder geval vast een paar handige tips. Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s