Diagnose: Asperger – Ontwikkelingsvraag 1: Wat zijn de kenmerken?

Net zoals ieder ander syndroom, ziekte of beperking heeft ook Asperger zo zijn kenmerken. Maar welke zijn dat eigenlijk precies? Lees hieronder meer!

Het syndroom van Asperger is dus een stoornis in het autistisch spectrum. Op grond van onderzoek zijnn er bepaalde kenmerken voor Asperger opgesteld. De algemene kenmerken kunnen zich per kind anders uiten. Ook hoeven niet alle kenmerken aanwezig te zijn om de diagnose van Asperger te kunnen stellen.

Algemene kenmerken
Naast een normale tot hoge intelligentie zie je bij kinderen en volwassenen met Asperger vaak de volgende kenmerken:
– moeite met het aangaan en onderhouden van contacten en vriendschappen;
– moeite om een gesprekspartner recht in de ogen te kijken;
– moeite met het uiten van en omgaan met emoties (bijvoorbeeld niet kunnen inschatten of iets als grap of serieus bedoeld is bijvoorbeeld);
– gebrek aan empathie (inlevingsvermogen);
– moeite met het begrijpen van sociale regels en non-verbale communicatie;
– monotone stem en een weinig expressieve gelaatsuitdrukking;
– zich afsluiten van de buitenwereld;
– een fascinatie met onderwerpen of interesses die afwijkend zijn in intensiteit of soort (preoccupaties);
– motorische onhandigheid (houterige motoriek) en coördinatieproblemen;
overgevoeligheid voor geluiden, geuren of aanrakingen.

Sterke kanten
Naast de problemen die Asperger kan geven zijn er ook sterke kanten te benoemen. Zo kunnen mensen met Asperger zich vaak volledig van de buitenwereld afsluiten en zich bijna obsessief bezighouden met hun eigen interesses. Soms leidt dat tot opmerkelijke resultaten: beroemdheden als Albert Einstein en Leonardo da Vinci hadden, naar men nu denkt, ook het syndroom van Asperger en zouden juist de voordelen van deze aandoening benut hebben. In de literatuur worden vaak de volgende sterke eigenschappen genoemd bij Asperger:
– een goed oog voor detail;
– een goed, soms uitzonderlijk goed geheugen;
– eerlijkheid;
– encyclopedische kennis van bepaalde onderwerpen;
– onafhankelijkheid in denken.

Kenmerken per leeftijd
Kinderen met Asperger verschillen net zo van elkaar als kinderen zonder Asperger dat doen. Daarnaast verschillen de kenmerken ook weer per leeftijd. Er zijn kenmerken beschreven die passen bij kleuters, basisschoolkinderen en pubers. Hieronder zie je de kenmerken per leeftijd:

Kleuters met Asperger
De kleuters worden beschreven als kinderen die óf niet geïnteresseerd zijn in het spelen met andere kinderen óf het spel van andere kinderen verstoren door hun eigen regels eigenzinnig te willen doorvoeren. Ze hebben moeite instructies op te volgen en vallen door hun aparte gezichtsuitdrukkingen, wijze van lopen, spraak en stemgeluid op. Ze kunnen geobsedeerd zijn door bepaalde spelletjes of speelgoed. Ook kunnen ze overgevoelig zijn voor geluid, aanrakingen of geuren en smaken. Er zijn specifieke interesses die meer gedeeld worden met volwassenen dan met leeftijdgenoten. Volwassenen, met name de ouders, kunnen in contact met het kind proberen leeftijdseigen gedrag te stimuleren door te reageren zoals leeftijdgenoten zouden doen.

Basisschoolkinderen met Asperger
Basisschoolkinderen met Asperger willen wel contact met leeftijdgenoten, maar weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken. Ze pakken bijvoorbeeld iemand vast om met hem samen te spelen in plaats van het te vragen. Ze hebben de neiging om alles tot in de puntjes perfect te willen doen, maar ze weten niet hoe ze om hulp moeten vragen. Bijvoorbeeld een kind dat telkens weer een antwoord uitgumt, zelfs al is het papier al kapot.

De kinderen hebben vaak moeite zich aan de regels te houden, zijn regelmatig van alles kwijt en roepen soms zonder enige reden iets door de klas wat nergens op lijkt te slaan. De spreektrant is ouwelijk. Werken met constructiemateriaal gaat soms uitzonderlijk goed. Ze experimenteren met van alles, maar overzien geen gevaren. Een voorbeeld hiervan is dat van een jongen die een touw over de trap had gespannen en alleen geïnteresseerd was in het feit hoe zijn broer erover zou struikelen. Dat zijn broer gevaar zou kunnen lopen, kwam niet bij hem op. Ook inleven in gevoelens van anderen vinden ze moeilijk. Op deze leeftijd is het raadzaam samen met het kind videobeelden van sociale situaties te bekijken en te analyseren en van commentaar en tips te voorzien.

Pubers met Asperger
In de puberteit worden de problemen in de sociale omgang steeds duidelijker, zowel voor henzelf als voor hun omgeving. Ongeschreven regels zijn hen vaak een raadsel. “Zoiets doe je niet of zeg je niet”, is vaak op hen van toepassing.

De aansluiting met leeftijdgenoten mislukt vaak omdat er geen gedeelde interesses zijn. In groepen en dichtbij een ander staan kunnen ze soms niet verdragen. Ze kunnen problemen hebben om te eten waar anderen bij zijn en ze worden onrustig als de pauze nadert. Zich inleven in gevoelens van anderen vinden ze moeilijk. Ook snappen ze sarcasme, ironie en subtiele humor niet omdat ze alles letterlijk nemen. Voor docenten kan de omgang met deze leerlingen lastig zijn. Ze houden soms hardnekkig vol aan de zelf gevonden strategieën en staan bijna niet open voor correcties. Door het trage werktempo en hun neiging tot perfectie lopen ze soms vast door de aan zichzelf gestelde eisen.

Bron: balansdigitaal.nl

Meer weten over Asperger? Morgen weer een nieuwe Diagnose over het syndroom van Asperger!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s