Stripboeken in de klas: Ja of nee?

Wellicht heb je het zelf al meerdere malen ervaren: kinderen die maar niet aan het lezen te krijgen zijn.. Wat je ook doet, niets werkt. Maar wanneer je het kind in kwestie een stripboek geeft, zoals bijvoorbeeld de Donald Duck, kan hij/zij zich een hele tijd vermaken en gaat het rustig zitten lezen. Hoe kan dat nou? En is dat eigenlijk wel oké?

Hoe het kan? Simpel, stripboeken zijn aantrekkelijk door de plaatjes, de korte stukjes tekst en de korte verhalen. Een stripboek bevat veel humor en sommige grapjes die volwassenen begrijpen, begrijpen kinderen nog niet altijd. Maar zij kunnen wel weer over hele andere dingen lachen die in het stripboek voorkomen. Daarnaast zijn de stukjes tekst in de ballonnetjes kort, waardoor er gemakkelijk per zin gelezen kan worden. En misschien wel een van de belangrijkere dingen. Strips zijn vaak ingedeeld in meerdere verhaaltjes. Hierdoor is er een duidelijke verhaallijn, de aandacht verslapt niet en kinderen kunnen veel beter conclusies trekken of oorzaak-gevolg situaties inschatten en herkennen. Stripboeken zijn met name voor beelddenkers een uitkomst, want hoewel de tekst voor hen vaak niet alles duidelijk maakt, doen de plaatjes dat wel. De plaatjes zeggen wellicht nog wel meer over het verhaal dan de tekst die erbij staat.

Maar, is het eigenlijk wel oké om kinderen in de klas stripboeken te laten lezen in plaats van leesboeken? Nu gaat het er natuurlijk niet om dat je de leesboeken moet vervangen voor stripboeken. Maar met stripboeken kunnen kinderen gewoon aan de slag met lezen, zonder dat ze het idee krijgen dat het saai is. Ze kunnen tussendoor makkelijk stoppen, omdat de verhalen kort zijn. En ook in stripboeken wordt er gewoon van alles geleerd. Er zit heel wat onderliggende kennis in de teksten uit stripboeken. Denk maar eens aan de moeilijke woorden die de kinderen lezen en de gebeurtenissen die de karakters in het stripboek meemaken komen vaak op veel verschillende plekken, waardoor er ook over andere plekken en culturen gelezen, en dus geleerd, wordt. Daarnaast maken de plaatjes in de strip die kennis juist heel tastbaar, want ze zien waar het over gaat in plaats van dat zij er nog zelf een beeld bij moeten vormen door bijvoorbeeld hun eigen creativiteit z’n gang te laten gaan of eerder opgedane kennis op te roepen.

Klik hieronder voor het bekijken van een filmpje over stripboeken in de klas van Leraar24
Strips in de klas

Kortom, een stripboek in de klas zou een mooie uitkomst kunnen zijn voor kinderen die wat meer moeite hebben om de motivatie voor het lezen te vinden (en behouden). Wat vindt jij hiervan? Zou jij kinderen in de klas strips laten lezen? Waarom wel of juist niet?

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s