Hoogbegaafdheid lessenserie deel 7

Het is al bijna zomervakantie, maar voordat we daaraan gaan beginnen, hier nog 3 lessen voor de (hoog)begaafde kinderen in de klas. In de maand augustus zullen er geen nieuwe lessen verschijnen. De nieuwe lessen zullen op 13 september weer online komen.

ROOD ROOD ROOD!!!
Doel:
Creatief en kritisch denken bevorderen. Nadenken over jezelf stimuleren.

Benodigd materiaal:
Bibliotheek, teken- en handvaardigheidsmateriaal met veel rood. Telefoonboek, gouden gids, atlas met vlaggen/internet, zakje M&M’s, documentatiecentrum.

Mogelijkheden om de les te gebruiken:
– Als project;
– Eén kind kiest één of meer opdrachten uit;
– Je kiest voor één of meer kinderen opdrachten uit;
– De hele groep werkt aan dezelfde opdrachten;
– De hele groep mag één tot bijvoorbeeld 3 opdrachten uitkiezen en daaraan werken. Je kunt ook één van de opdrachten verplicht stellen en bijvoorbeeld 2 of 3 andere zelf laten kiezen.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Is de problematiek creatief benaderd?

Evaluatie:
– Laat de leerlingen een keuze maken uit de opdrachten die ze hebben gemaakt over het onderwerp ‘rood’. Laat ze er een verhaal bij schrijven om uit te leggen waarom ze juist die opdracht gekozen hebben. Bewaar de werkstukken in een map om aan de ouders en andere leerkrachten te laten zien.
– Laat de leerlingen gebruik maken van de computer, om de gegevens op te slaan en te evalueren.

Download deze les!: ROOD ROOD ROOD
les19

Spelletjes maken
Er zijn verschillende soorten spelletjes. Spelletjes die je alleen kunt doen, maar ook spelletjes die je met anderen samen kunt doen. In deze les zijn de kinderen bezig met een vrije les.

Download deze les!:  Spelletjes maken werkblad
les20
Stel je voor…
Doel:
Bevorderen van het creatieve denken; stimuleren van de sociaal emotionele ontwikkeling vanwege het werken aan zelfkennis.

Benodigde voorkennis:
Geen.

Benodigd materiaal:
Schrijf- en tekenspullen, eventueel geschiedenisboeken over de 20e eeuw.

Voor de leerkracht:
Deze les is bruikbaar vanaf de middenbouw; het meest geschikt is de les voor individueel gebruik. Een veilig klimaat is belangrijk om dit soort opdrachten goed uit de verf te laten komen. Een kind mag van alles naar voren brengen om op de vragen te antwoorden; negatieve reacties zijn in dit verband funest.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Heeft het kind de vragen op een creatieve manier beantwoord? Is er werk gemaakt van de uitwerkingen zoals het recept, de tekeningen en het stripverhaal? Slaagt het kind erin de gegeven antwoorden toe te lichten, als dat gevraagd wordt?

Download deze les!: Stel je voor…
les21

In september meer!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s