Hoogbegaafdheid lessenserie deel 6

Daar zijn ze weer, 3 gloednieuwe lessen voor de (hoog)begaafde kinderen in de klas!

Moeilijke sommen: klopt die uitkomst?
Doel:
Een ongewone manier om met rekenen te oefenen.

Benodigde voorkennis:
Tafels, rekenvaardigheden.

Benodigd materiaal:
Pen en papier.

Voor de leerkracht:
Opdracht is geschikt voor zelfstandig werk, alleen of in kleine groepjes.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Maken de kinderen opdrachten voor elkaar? Merken ze zelf dat ze steeds beter gaan schatten? Gaan hun rekenprestaties vooruit?

Download deze les!: Moeilijke sommen: klopt de uitkomst?

les16

Ogen om te zien
Doel:
Het trainen van zelfkennis en sociale kennis. Het leren verwoorden van gevoelens, ideeën en argumenten.

Benodigde voorkennis:
Enig vermogen tot reflectie en inlevingsvermogen.

Benodigd materiaal:
Schrijfspullen en een rustige omgeving.

Voor de leerkracht:
Deze opgaven zijn uitsluitend geschikt voor individueel gebruik. Het is een pluspunt als het mogelijk te werken in een rustige omgeving; een leerling die onrustig is, kan tot zichzelf komen als er een mogelijkheid is te werken in een rustige ruimte, buiten de klas. (Alleen voor vraag 9 is de aanwezigheid van klasgenoten noodzakelijk).

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Heeft de leerling de rust genomen over zichzelf en over anderen na te denken? Is de leerling erin geslaagd gevoelens van zichzelf (en die van anderen waarin hij zich verplaatst heeft) helder te verwoorden? Zijn de antwoorden geloofwaardig/overtuigend?

Download deze les!: Ogen om te zien

les17

Omkeerwoorden
Doel:
Een ongewone oefening in taalvaardigheid: om omkeerbare woorden te herkennen is een goed woordbeeld nodig.

Benodigde voorkennis:
Geen.

Voor de leerkracht:
Geschikt voor werken alleen, in groepjes (zelf raadsels met omkeerbare woorden maken), of voor de hele klas.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Drieletterwoorden zijn het gemakkelijkst. Woorden met 4 letters zijn al veel moeilijker te bedenken. Complimenten dus, voor de leerling die met een woord van vier of meer letters aankomt. Bij het zinnen maken is het goed om de kinderen erop te wijzen dat het verborgen woord zo onopvallend mogelijk in de zin moet staan. Dat is een extra oefening in taalvaardigheid.

Oplossing:
zin 1: RADAR
zin 2: LEPEL
zin 3: KAJAK
zin 4: NON
zin 5: POP

Download deze les!: Omkeerwoorden
les18

Meer lessen? Kijk dan volgende maand weer!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s