Onderwijsvorm: Het Nieuwe Leren

Het nieuwe leren is een Nederlands onderwijsconcept. Hierbij wordt van leerlingen gevraagd zelf verantwoordelijk te leren, samen met anderen. Daarbij worden er alternatieve wijzen van beoordelen gehanteerd. Veel middelbare scholen kiezen ervoor om zich te onderscheiden in de onderwijsmarkt en om met de huidige concurrentie leerlingen het hoofd te bieden. De nieuwe onderwijsvormen waarmee deze scholen experimenteren zijn onder andere vraaggestuurd, projectgestuurd, probleemgestuurd, opdrachtgestuurd, ervaringsgericht en competentiegericht onderwijs.

Zoals van elk concept, zijn er ook hier weer voor- en tegenstanders. Sommige voorstanders zetten zich af tegen het traditionele leren. Zij zien het oude leren puur als klassikaal onderwijs. Andere voorstanders wijzen erop dat leren meer is dan alleen maar het vergaren van kennis. Tegenstanders daarentegen wijzen naar beperkt wetenschappelijk onderzoek, dat slecht gematigd positieve resultaten laat zien. Deze resultaten zijn volgens hen voor vele conclusies uitlegbaar. Men stelt dat het ‘nieuwe’ leren, te weinig doet aan kennisoverdracht en kinderen te weinig stuurt. Voor kinderen met leer- en of gedragsproblemen wordt doorgaans gesteld dat het nieuwe leren af te raden is. Zij zijn niet in staat om het eigen leerproces te organiseren en hebben vaak meer behoefte aan instructie en begeleiding van de leerkracht, omdat leren bij hen niet altijd helemaal vanzelf gaat.

De vraag of kinderen in staat zijn om zelfstandig het niveau te bereiken zoals dat in de kerndoelen vastgelegd is wordt ook gesteld. De leerling heeft tenslotte geen inzicht in deze leerlijnen en kerndoelen. Ook wordt er betwijfeld of kinderen in de basisschoolleeftijd in staat zijn om een dergelijke verantwoordelijkheid te dragen voor het organiseren en plannen van het eigen leerproces.

Het SCO-Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam heeft in opdracht van het Ministerie van Onderwijs onderzoek gedaan naar dit nieuwe leren. De onderwijskundige Greetje van der Werf van de Rijksuniversiteit Groningen wees erop dat bij het nieuwe leren niet wordt gemeten met harde cijfers. De orthopedagoog Luc Stevens oordeelde naar aanleiding van het bestuderen van Slash21 dat “de leerlingen een hoog bewustzijn van de eigen ontwikkeling hebben”. Hij signaleerde verder een goede relatie met de docenten. Onderwijssociologe Sietske Waslander constateerde dat leerlingen zich meer gekend voelen. Problemen zijn hiaten in de kennis die zijn opgelopen, met name in de wiskunde en de vreemde talen.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina of op Facebook!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s