Vakken op de Pabo: POR

Naast dat je op de Pabo als afstudeeropdracht een SOP maakt als afstudeeronderzoek, zul je in de hoofdfase al kennis gaan maken met hoe je een onderzoek nou precies maakt en uitvoert. Dat doe je met de POR, de praktijkgerichte referentie. Hierin kies je zelf een onderwerp dat relevant is voor jouw stagegroep en ga je daar een onderzoek doen in een tijdsbestek van een aantal maanden.

Echt veel informatie is hier natuurlijk niet precies over te vinden, gezien elke POR weer geheel anders kan zijn. Mijn POR ging destijds over (hoog)begaafdheid. Daarvoor heb ik observaties gedaan, heb ik lessen gemaakt, heb ik de betrokkenheidsschaal van Leuven gebruikt en nog veel meer. Het gaat er dus om dat je zoveel mogelijk dingen ontdekt voor jezelf maar ook zeker voor je klas, want je onderzoek moet natuurlijk wel een fatsoenlijke opbrengst hebben. Persoonlijk vond ik het maken van een SOP veel lastiger dan een POR, maar daarentegen is het maken van een POR wel iets waar je de basis al goed mee onder de knie krijgt.

Uiteraard zijn boeken die over onderzoek doen gaan ook ten zeerste aan te raden.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Geef een reactie

