Hoogbegaafdheid lessenserie deel 5

Het is alweer april en dat betekent 3 nieuwe lessen voor de (hoog)begaafde kinderen!

Kritische krantlezers
Doel:
Kinderen leren om kritisch te lezen.

Benodigde voorkennis:
Bovenbouw-niveau.

Benodigd materiaal:
Pen en papier.

Voor de leerkracht:
Geschikt voor werken in groepjes  2-4. Les geschikt voor de hele klas.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten:
Laat de kinderen samenwerken om zoveel mogelijk fouten op te sporen. Werken ze goed samen? Zijn sommige kinderen hier opvallend beter in dan anderen? Dat zullen niet altijd de hoogbegaafden zijn: voor deze opdracht is ook een soort “gezond verstand” nodig dat niet noodzakelijkerwijs met hoogbegaafdheid samen gaat.

Oplossingen:
1. Datum, jaar 1802. Toen waren er nog geen kranten.
2. Olifant: een volwassen olifant weegt heel veel meer dan 100 kilo.
3. Winterkou: voor een land met een zeeklimaat als Nederland is een temperatuur van 65 graden onder 0 heel onwaarschijnlijk!
4. Sneeuw en ijs op schoolplein.

– Een laag van 17 meter sneeuw is ondenkbaar in Nederland. Als die er lag, zou het schoolplein één van de minste zorgen zijn van ouders en brandweer!
– 18000 centimeter sneeuw is 18 meter. Daarvoor geldt hetzelfde als hierboven.
– Hoogste gebouw: Een gebouw met 1511 verdiepingen is onmogelijk.
Windkracht 25 is óók onmogelijk.
– Cruise-schip: 150 pond is 75 kilo – te weinig voor een cruise schip.
Anker gelicht – en dán pas zou het schip gaan zinken? Dan had het al eerder naast het anker op de zeebodem gelegen.
– Nieuwe auto:
Snel, met 23 kilometer per uur?
Twee kilometer rijden op één liter benzine?
57 centimeter lang, voor een auto?
16 passagiers in een auto?

Download deze les!: Kritische krantlezers
les13

Maak een collage van jezelf
Doel:
Nadenken over jezelf..

Benodigd materiaal:
Oude tijdschriften en/of kranten, schaar en plaksel.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
1. Bekijk samen of de collage echt op het kind slaat.
2. Komen er verschillende aspecten van het kind aan bod, of maar één?
3. Eventueel kan het kind de leerkracht of de groep laten zien en uitleggen wat het gemaakt heeft.

Download deze les!: Maak een collage van jezelf
les14

Maak zelf een krantenkop
Doel:
Zorgvuldig lezen. Taalbeheersing. Onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.

Benodigde voorkennis:
De krant kunnen lezen.

Benodigd materiaal:
Eén of meer kranten.

Voor de leerkracht:
U kunt zelf een krant meenemen en daarin laten zien waar het om gaat, of de kinderen elk van huis een krant mee laten nemen, of een stapeltje kranten in de klas neerleggen.

De kinderen zoeken in de krant een hoofdartikel op en leren met behulp van de “vijf W’s” – wie, wat, wanneer, waar en waarom – de essentie uit een verhaal te halen en zelf weer te geven.

Download deze les!: Maak zelf een krantenkop

les15

Stay tuned, want volgende maand staan er weer 3 nieuwe lessen online!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s