Diagnose: Kindermishandeling – de introductie

Op de basisschool heb je verschillende vaardigheden nodig. Zo moet je pedagogisch competent zijn, zodat je kinderen een goede pedagogische ondersteuning kunt bieden. Maar ook interpersoonlijke competentie is van belang. Daarnaast is het belangrijk goed te kunnen organiseren (organisatorisch competent) en kennis te hebben van zaken, oftewel je bent didactisch competent. Maar met deze vaardigheden alleen, kom je er niet. Er speelt meer, en niet alleen op school. Kinderen gaan elke dag weer terug naar huis en beleven ook daar weer dingen, soms hele andere dingen in een totaal andere sfeer dan zij op school ervaren. Het is belangrijk om je ook te verdiepen in aspecten als de thuissituatie, het milieu waar het kind woont en de rest van de leefomgeving. Omdat je hier als leerkracht maar een beperkte invloed op hebt, moet je ook goed je grenzen kennen. Wat kun je wel en wat kun je niet doen? Om een goed beeld te krijgen van de thuissituatie van een kind, kun je in gesprek gaan met het kind en de ouders. Toch zal dit niet altijd een compleet beeld kunnen geven. Als leerkracht heb je een belangrijke taak wat betreft het signaleren van mogelijke problemen. Zo ook kindermishandeling, in welke vorm dan ook. Het is helaas nog steeds een veel voorkomend probleem, met name in bepaalde milieus. Het is daarom belangrijk om ook verstand te hebben van kindermishandeling. En dan niet alleen wat het is en welke vormen er zijn, maar ook wat er gedaan kan worden en dan met name wat je als leerkracht behoort te doen. Dat is dan ook waar dit dossier over zal gaan: wat is kindermishandeling precies en wat kun je als leerkracht doen om het tijdig te signaleren en hierop te reageren?
kindermishandelingmindmap
Niet iedereen is even goed in het signaleren van problemen, maar voor een leerkracht is dit van essentieel belang. Kinderen zitten een groot deel van de dag op school en zullen dan ook veel dingen uiten die kunnen wijzen op kindermishandeling. Dit kun je bijv. zien in het speelgedrag of de omgang met anderen. Het is dan ook belangrijk om hierover kennis te hebben. Door voldoende kennis te hebben over dit gedrag kun je de symptomen eerder herkennen. Het vraagt dus om een objectieve kijk want oordelen is uit den boze. Professionaliteit is een pre. Voor problemen als kindermishandeling geldt dan ook: hoe beter de kennis, hoe eerder de signalering.

Kindermishandeling is een veelomvattend begrip. Om kindermishandeling te kunnen signaleren zul je als leerkracht dan ook genoeg kennis moeten hebben over dit onderwerp. Dit betekent dat je moet weten welke vormen van mishandeling er zijn, maar ook hoe je kindermishandeling tegengaat en waar je hulp vindt. Maar ook dingen als protocollen, zijn die er op jouw school? Hoe wordt er met mishandelde kinderen omgegaan? Hoe voer je gesprekken met deze kinderen? Hier moet je allemaal kennis over hebben. Maar het gaat nog verder dan dat. Wanneer je een mishandeld kind gaat helpen, zal het weerbaar maken van het kind een van de belangrijkste stappen zijn. Hoe maak je een kind weerbaar? Welke methodes gebruik je hiervoor? Er moet aan meer gedacht worden dan deze dingen, ook zelfvertrouwen en groepsprocessen tellen mee. Met deze laatste gaat het ook niet alleen om groepsprocessen met andere kinderen, maar ook met familie en zelfs de leerkracht. Dit zijn allemaal dingen die erbij komen kijken en dan ook aandachtig bestudeert zullen moeten worden.

Meer weten over kindermishandeling en wat je hieraan kunt doen? De komende dagen zullen er blogberichten verschijnen rondom dit onderwerp, dus kom morgen weer langs op JufLinn.nl!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s