Hoogbegaafdheid lessenserie deel 4

Hier komen weer 3 nieuwe lessen voor (hoog)begaafde kinderen!

Iets uitvinden
Doel:
Het bevorderen van creatief denken.

Benodigd materiaal:
Werkblad, teken- en schrijfmateriaal.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Is de beschrijving van de uitvinding een logisch verhaal? Klopt deze met de tekening?

Download deze les!: Iets uitvinden
les10

Ik zou dat beter doen!
Doel:
Het is een speciale vaardigheid om je eigen creativiteit gericht in te zetten om het werk van een ander te verbeteren: creativiteit komt meestal “diep van binnen”, maar nu moet het kind zich eerst goed verdiepen in wat een ander al bedacht heeft.

Benodigde voorkennis:
Midden/bovenbouw niveau.

Benodigd materiaal:
Pen en papier.

Voor de leerkracht:
Geschikte oefeningen voor een kwartiertje tussendoor. Geschikt voor heel de klas.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Originaliteit van denken. Aansluiting bij bestaande gegevens.

Download deze les!: Ik zou dat beter doen!
les11

Jouw winkel
Doel:
O.a.: alfabetiseren, plannen, je in anderen verplaatsen, ontwikkelen van taalvaardigheid.

Benodigde voorkennis:
Hangt af van de opdracht die gekozen wordt. Onder andere kennis van het alfabet.

Benodigd materiaal:
Schrijf- en tekenmateriaal.

Voor de leerkracht:
Je kunt voor dit project eventueel medewerking vragen van een paar winkeliers uit de directe omgeving van de school. (Doe dit wel alleen als je het breed op wil zetten!)

Mogelijkheden om de les te gebruiken:
– Als project;
– Eén kind kiest één of meer opdrachten uit;
– Je kiest voor één of meer kinderen opdrachten uit;
– De hele groep werkt aan dezelfde opdrachten;
– De hele groep mag bijvoorbeeld maximaal 3 opdrachten uitkiezen en daaraan werken.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Om er inzicht in te krijgen of de leerling wel serieus gewerkt heeft, laat je het kind bij de antwoorden waarvoor iets opgezocht of uitgezocht moet worden, steeds de bron vermelden.

Eventuele vervolgactiviteiten:
1. Bestudeer hoe goederen in grote warenhuizen of supermarkten worden uitgestald; wat staat hoog, wat staat laag en wat staat op ooghoogte? Let er speciaal op waar de aanbiedingen of nieuwe artikelen staan.
2. Bekijk de mogelijkheden om de winkel beter in te richten voor gehandicapte klanten.
3. Het gemeentebestuur wil de hoofdstraat auto-vrij maken. Wat vind jij, als winkelier, van de voor- en nadelen van dit plan?
4. Je wilt graag een winkel hebben. Je hebt geen geld om een pand te kunnen huren, maar je hebt wel een grote vrachtwagen. Bedenk wat je zou kunnen verkopen in een winkelwagen en in welke buurt je gaat werken.

Download deze les!: Jouw winkel
les12
Dit was het weer. Volgende maand weer 3 nieuwe lessen!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s