Levensbeschouwing: Geloven – Christendom

De informatie die hieronder staat over de geloofsovertuigingen heb ik in een meer passende manier gezet voor de kinderen, zodat het voor de kinderen makkelijker te volgen was toen ik erover vertelde. Wat betreft de landen die aangegeven zijn van waar een bepaald geloof te vinden is, deze hebben betrekking op de landen die de kinderen destijds voor de landenmarkt gekozen hadden.

Het gaat hier om korte stukken informatie, gezien de belangrijkste punten eruit genomen om erover te kunnen filosoferen. De kinderen overladen met informatie over verschillende geloofsovertuigingen komt namelijk niet ten goede van het filosoferen. Neem daarom een aantal belangrijke punten als leidraad voor je filosofeer-sessie.

Het christendom is het geloof van de Christenen die geloven in God en geloven dat Jezus Christus Zijn zoon was. Christenen komen bij elkaar in een kerk. Vroeger in de middeleeuwen was zo goed als iedereen gelovig, maar tegenwoordig zijn maar heel weinig jongeren dat. Een christen gelooft dat Jezus de zoon van God is en dat hij is gestorven voor onze zonden. (Zonden zijn alle dingen die je doet en die je niet had moeten doen). Er zijn veel christenen in de wereld. Meer dan één miljard. In Nederland is het christendom het meest voorkomende geloof. De bisschop is de baas van een bisdom, bijvoorbeeld bisdom Utrecht.

Het belangrijkste boek van christenen is de bijbel. De bijbel bestaat uit twee delen: het oude testament en het nieuwe testament. De hele bijbel bevat 66 boeken. De regels van het christendom die christenen volgen staan in de bijbel in het Oude en in het Nieuwe Testament (eerste & tweede deel).

Ook het christendom heeft verschillende groepen. De twee belangrijkste zijn: Protestantisme en Rooms-katholicisme. De protestanten waren tegen de paus. Terwijl de rooms-katholieken voor de paus waren. Deze twee vochten soms best heftig! Een oorlog hierover duurde zelfs 30 jaar!

In welke landen geloven ze in het christendom?: Nederland, Brazilië (rooms-katholiek 89%) (Protestants 8%), Colombia (rooms-katholiek), Aruba (rooms-katholiek (80%), Sri Lanka (6%), Australië (75%), Mexico (geen echte religie, maar merendeel toch christen), Noord en Zuidpool, Madagaskar (41%, 52% inheems))
http://wikikids.wiki.kennisnet.nl/Christendom

Wikikids is gekozen omdat de tekst hier al op een redelijk begrijpelijke manier geschreven is voor kinderen.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s