Diagnose: Gameverslaving – ontwikkelingsvraag 4: Wat doen om het kind te helpen?

Een belangrijke en lastige vraag is: Wat kan ik doen om het kind in kwestie te helpen? Hieronder de tips.

Wat kan ik (zowel pedagogisch als didactisch) betekenen voor het kind?
Het kind moet vooral zelf de weg naar herstel vinden, maar als leerkracht zijnde is het wel van groot belang om hier ondersteuning bij te bieden. Om te beginnen kun je regels opstellen met het betreffende kind. Deze regels zullen vooral op het thuisfront nageleefd moeten worden, maar ook op school.

Vaak worden er straffen en beperkingen opgelegd die niet alleen de onderlinge relatie verstoren, maar ook vaak een averechts effect hebben. Het is daarom belangrijk om het verslavingsproces te doorgronden voordat je aan het probleemgebruik gaat werken.

Door de gevolgen van een verslaving met het kind te bespreken, is vaak al een grote stap gezet. De bewustwording van het probleem kan zo geactiveerd en bevorderd worden. Als een kind kan toegeven dat er sprake is van een probleem, is dat de eerste stap naar herstel die je als leerkracht ondersteund hebt. Als het kind dan ondanks de duidelijke kenmerken blijft ontkennen dat het verslaafd is, is het slim om een situatie voor te stellen waarbij er een maand niet gespeeld kan worden. Zonder beschuldigend of verwijtend te zijn, zouden ouders én het kind moeten inzien dat er sprake is van schadelijk gedrag. Kinderen zullen overmatig gamegebruik namelijk alleen kunnen stoppen wanneer zij het verslavende gamepatroon zelf willen doorbreken.

Het enige wat je voor het kind dus kan betekenen is het signaleren en de eerste stap maken stimuleren. Daarna is het vooral aan het kind en eventueel de ouders om de weg naar het herstel te vinden.

Ga ik in gesprek met het kind, en hoe doe ik dit?
Het is van groot belang om bij je vermoedens in gesprek te gaan met het kind. Het kind zal hier in het begin misschien niet graag mee ingaan, maar zal je later dankbaar zijn.

Het is voor een kind zo goed als onmogelijk om zelf de verslaving te doorbreken als het niet gesteund wordt. Door het kind in een gesprek te wijzen op zijn verslaving en te laten merken dat hij steun vanuit de leerkracht kan verwachten kan net het stukje motivatie zijn wat het kind nodig heeft. In gesprek gaan met het kind kan dan ook een grote invloed hebben op de rest van het leven van het kind.

Ga ik in gesprek met de ouders, en hoe doe ik dit?
In gesprek gaan met ouders kan ook van grote invloed zijn op het herstel van het verslaafde kind. Een kind zal voornamelijk thuis zijn verslaving en behoeften kunnen voldoen en triggeren. Dat betekent dus dat er ook op het thuisfront regels moeten zijn, maar wanneer ouders de verslaving zelf niet opmerken is het belangrijk om de ouders te betrekken bij je vermoedens.

Omdat er thuis vaak gespeeld zal worden is het belangrijk dat er met de ouders afspraken gemaakt worden waaraan zij hun kind houden met betrekking tot het gamegebruik. Ouders zijn de leidraad hierin. Zij kunnen het kind thuis volgen, een leerkracht niet. Daarnaast zullen veel ouders het gamen van hun kind gauw als onschuldig afdoen, maar als leerkracht is het belangrijk om ouders duidelijk te maken wat de gevolgen zijn en wat de eventuele blijvende schade kan zijn. Zonder hulp van de ouders wordt het voor het kind lastig een weg naar herstel te vinden. Het kind moet zowel van thuis uit als op school gemotiveerd en getriggerd worden om zijn verslaving het hoofd te bieden.

Bij wie kan ik aankloppen voor hulp met betrekking tot een gameverslaving?
Er zijn veel instanties die hun diensten aanbieden met betrekking tot het bestrijden van gameverslavingen. De bekendste hieronder is toch wel het GGZ.

Als je merkt dat er structureel meer tijd met spelletjes doorgebracht wordt dan in de echte wereld en dat er bepaalde problemen niet opgelost kunnen worden, is het betreffende kind in principe welkom voor een intakegesprek bij GGZ CrisisCare Trubendorffer. Zij hebben al talloze cliënten succesvol geholpen hun verslaving de baas te worden.

Verder kan er hulp gezocht worden bij instellingen als:
– Yes We Can Clinics;
– U-Center;
– Spoor 6;
– AddictionCare GGZ;
– etc.
Bij een aantal instellingen is er zelfs een kans dat de behandeling vergoed wordt.

Gebruikte bronnen voor dit dossier zijn:
Websites:
www.buropuur.nl

www.verslavingen.info
http://www.boumanggz.nl/client-bij-ons-/Middelenmisbruik-verslaving/gevolgen-van-een-verslaving/ http://www.insidegamer.nl/artikel/12228/gameverslaving-de-gevolgen
http://www.ccam-ascor.nl/images/stories/news/news_pdf/proefschrift-jsl-samenvatting.pdf
http://www.kindercoachingfriesland.nl/2010/12/gevolgen-game-verslaving/
http://www.encyclo.nl/begrip/gameverslaving
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gameverslaving
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving
http://www.cedro-uva.org/lib/stel.ziektebegrip.html

Boeken:
Kisjes, H. & Miljand, E. (jaar van uitgave onbekend) It’s all in the games: Gamen geeft problemen/Gamen is geweldig. Uitgeverij: Beter Gamen, Middelbeers.
Lemmens, J.S. (2007) Gameverslaving: Probleemgebruik herkennen, begrijpen en overwinnen. Uitgeverij: SWP Amsterdam.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s