Diagnose: Gameverslaving – de introductie

Het is weer tijd voor een nieuwe ‘diagnose’. Dit keer zal de diagnose gaan over de (vroeg)verslaving en de signalering ervan rondom gamen, oftewel de gameverslaving.

Kinderen en verslavingen. Het lijkt een vreemde combinatie, maar het speelt wel degelijk. Kinderen kunnen te maken krijgen met vele soorten verslavingen, waaronder een gameverslaving. Wanneer een kind zich zodanig kan verdiepen in een videospel dat het geen oog meer heeft voor de wereld om zich heen, moet dit toch al snel de alarmbellen doen rinkelen. Veel kinderen laten ook in hun speelgedrag veel terugzien van hun verslaving, of sterker nog, het verhaal van het spel waar ze zo verslaafd aan zijn.

Verslaafd zijn aan een spelletje. Het lijkt zo onschuldig, maar dat is het niet. Dat wist ik op zich ook wel, maar door hier tijdens mijn minor meer over te lezen en op zoek te gaan naar de vele vragen die ik had met betrekking tot gameverslavingen, heb ik geleerd wat er nog meer bij komt kijken, en nog belangrijker.. wat de gevolgen hiervan zijn voor het kind. En dat is niet niks. De moeite waard dus als leerkracht zijnde om je hierin te verdiepen.
                                                                        
Niet iedereen is even goed in het signaleren van problemen, maar voor een leerkracht is dit van essentieel belang. Kinderen zitten een groot deel van de dag op school en zullen dan ook veel dingen uiten die kunnen wijzen op een verslaving. Dit kun je bijv. zien in het speelgedrag of de omgang met anderen. Het is dan ook belangrijk om hierover kennis te hebben. Door voldoende kennis te hebben over dit gedrag kun je de symptomen eerder herkennen. Het vraagt dus ook om een objectieve kijk want oordelen is uit den boze. Professionaliteit is een pre. Voor problemen als verslavingen geldt dan ook: hoe beter de kennis, hoe eerder de signalering. Daarnaast zijn niet alle verslavingen hetzelfde, en moet je ook dáár weer rekening mee houden.

Vroegverslaving is een veelomvattend begrip. Om vroegverslaving te kunnen signaleren zul je als leerkracht dan ook genoeg kennis moeten hebben over dit onderwerp. Dit betekent dat je moet weten welke vormen van verslaving er zijn, maar ook hoe je een verslaving tegengaat en waar je hulp kunt vinden. Maar ook dingen als protocollen, zijn die er op jouw school? Hoe wordt er omgegaan met kinderen die een verslaving hebben? Hoe voer je gesprekken met deze kinderen? Hier moet je allemaal kennis over hebben. Maar het gaat nog verder dan dat. Wanneer je een verslaafd kind gaat helpen, zal het lastig zijn het kind helemaal van zijn verslaving af te helpen zonder kans op een terugval. Ook hier moet je dus over nadenken.

Gedurende mijn minor heb ik een dossier gemaakt waarin voornamelijk op gameverslavingen ingegaan wordt en daarvoor heb ik dan ook veel informatie gezocht over hoe dit herkend kan worden en wat eraan gedaan kan worden. Ook de rol van de leerkracht is hierin meegenomen, want een leerkracht is van groot belang bij het signaleren van een verslaving. Een kind zit tenslotte een groot deel van de dag op school.

De informatie die ik gebruikt heb, heb ik voornamelijk kunnen halen uit de bijeenkomst waarin er iemand is komen vertellen vanuit Bureau PUUR, gedurende de minor. Daarnaast heb ik veel nieuwe kennis opgedaan uit het boek Lemmens, J.S. (2007) Gameverslaving: Probleemgebruik herkennen, begrijpen en overwinnen. Uitgeverij: SWP Amsterdam. Dit boek is een echte aanrader wanneer je je meer wil verdiepen in het fenomeen gameverslaving. 

De hoofdvragen die ik de komende dagen zal behandelen zijn:
– Wat is een vroegverslaving?
– Wat is een gameverslaving?
– Hoe herken ik een gameverslaving?
– Wat kan ik zelf doen om het kind te helpen?

Dus meer weten? Blijf JufLinn.nl in de gaten houden!
vroegverslaving
^Bron: L. van den Heuvel – Dossier Signalering (vroeg)verslaving (2012)

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s