Recensie: J.K. Rowling – Harry Potter en de Steen der Wijzen

Harry Potter de Steen der Wijzen is geschreven door J.K. Rowling. Het boek is uitgegeven in 1998, maar de serie rondom de jonge tovenaarsleerling houdt nog steeds velen lezers in de ban. De leeftijdscategorie is gericht op 11+, echter heb ik zelf gemerkt dat jongere kinderen, zo ongeveer groep 5, ook erg graag naar het verhaal luisteren. Momenteel lees ik zelf in groep 5 voor in dit boek en de kinderen vinden het erg leuk.

Harry Potter woont, sinds de dood van zijn ouders, in de bezemkast onder de trap in het huis van zijn zeer onaardige tante en oom Duffeling. Het leven is er op zijn zachtst gezegd vervelend. Op zijn elfde verjaardag hoort Harry dat hij (net als zijn ouders) een tovenaar is; iets dat zijn leven totaal zal veranderen. Hij gaat naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters. Ook is het zijn taak de strijd aan te gaan met Voldemort, de slechte tovenaar die verantwoordelijk is voor de dood van zijn ouders.

Het eerste deel van de inmiddels wereldberoemde serie is erg spannend, maar er zit toch ook voldoende humor in. Daarnaast heeft het boek een belangrijke boodschap: het goede overwint het kwade, altijd. Sinds het boek voor het eerst in 1998 uitkam in Nederland, raakte al gauw veel kinderen, maar ook volwassenen in de ban van Harry Potter. J.K. Rowling heeft het verhaal van de kleine tovenaarsjongen bedacht tijdens een vertraagde treinreis tussen Manchester en Londen in 1990. In de jaren daarna heeft ze het verhaal verder uitgewerkt tot de zeven boeken die de serie nu bevat.

Voor je de andere boeken gaat lezen is het aan te raden om eerst De steen der wijzen te lezen. In dit eerste deel worden er namelijk belangrijke gedeeltes uit het leven van Harry Potter beschreven. Als je aan de serie begint, zonder eerst het eerste deel te hebben gelezen, kan het zijn dat de rest van de serie moeilijk te volgen en te begrijpen is. Lees het eerste deel gezellig voor in de klas, en ontdek hoe snel de kinderen zullen beginnen aan het zelf lezen van de boekenserie.

Persoonlijk vind ik dit een erg mooi boek om voor te lezen omdat het zowel spannend als grappig geschreven is en ik merk gewoon dat de kinderen het echt jammer vinden als ik stop met lezen. Ze worden helemaal meegenomen in het verhaal en vragen constant om verder te lezen. Ik denk dat dat voldoende bewijs is dat het boek zeker geschikt is vanaf groep 5, dan wel om voor te lezen.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!