Hoogbegaafdheid lessenserie deel 3

Vandaag is het weer zover, 3 nieuwe lessen voor (hoog)begaafde kinderen!

Feestdagen maken
Doel:
Dit is een grote les, waar voor veel kinderen iets in te vinden is. Oefening in schrijven en fantasie gebruiken is in de uitgebreide vragen ruim voorhanden. Oefening in samenwerken en informatie delen is vooral in het gedeelte waar kinderen brainstormen om een eigen feestdag te bedenken, met alles wat daarbij hoort. Opzoekwerk voor in het documentatiecentrum is in verschillende vragen te vinden, en ook wat literatuurverwijzingen: sprookjes en een gedicht.

Benodigde voorkennis:
Afhankelijk van welk onderdeel gekozen wordt. In elk geval moeten kinderen kunnen lezen, zelfstandig en in groepjes kunnen werken. De les is ook goed voor mondeling gebruik in de onderbouw geschikt. In dat geval kun je zelf de vragen doorlezen voor ideeën om verschillende feestdagen met de kinderen te bespreken.

Benodigd materiaal:
Pen en papier; eventueel knutselmateriaal; voor sommige opdrachten moet informatie opgezocht worden: Sprookjes van H.C. Andersen en gedichten van Harriët Laurey.

Voor de leerkracht:
Deze les is goed geschikt om kinderen in een groepje te laten samenwerken. Er is voldoende materiaal om er een project van meerdere weken van te maken.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Geeft een kind veel van zichzelf, eigen voorkeuren en afkeren, in de antwoorden op de vragen? Leer je het kind er beter door kennen? Heeft het kind met fantasie aan het ontwerp voor een feestdag gewerkt? Heeft het kind met flair anderen enthousiast gekregen voor het project?

Deze les leent zich goed om achteraf in de hele klas over te nemen: laat de kinderen die eraan gewerkt hebben over feestdagen vertellen, vervolgens hun plan voor een nieuwe feestdag voorstellen, en dan met de hele klas aan de uitvoering ervan werken. Het kan een dankbare manier zijn om een teruggetrokken hoogbegaafde zijn/haar enthousiasme met de klas te laten delen.

Download deze les!: Feestdagen maken
les7

Het oude Egypte
Doel:
Meer kennis en inzicht verkrijgen in het maatschappelijke en sociale leven van het oude Egypte.

Benodigde voorkennis:
Enige algemene kennis van de geschiedenis van het oude Egypte.

Benodigd materiaal:
Teken- en knutselmateriaal, naslagwerken.

Mogelijkheden om de les te gebruiken:
– Als project.
– Eén kind kiest één of meer opdrachten uit.
– Je kiest voor één of meer kinderen opdrachten uit.
– De hele groep werkt aan dezelfde opdrachten.
– De hele groep mag één tot bijvoorbeeld 3 opdrachten uitkiezen en daaraan werken. Je kunt ook één van de opdrachten verplicht stellen en bijvoorbeeld 2 of 3 andere zelf laten kiezen.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Je hoeft de antwoorden niet inhoudelijk precies te controleren. Om er toch inzicht in te krijgen of de leerling wel serieus gewerkt heeft laat je het kind bij elk antwoord apart steeds de bron vermelden.

Download deze les!: Het oude Egypte
les8

Hoge ogen gooien..
Doel:
Deze opgaven bevorderen het hoofdrekenen, waarbij het tempo spelenderwijs kan toenemen. Ook de beginselen van kansrekening komen aan bod. De antwoorden moeten beredeneerd worden.

Benodigd materiaal:
Een dobbelsteen. Schrijfmateriaal.

Benodigde voorkennis:
Elementair rekenen met getallen onder de 50.

Voor de leerkracht:
De opdracht kan individueel uitgevoerd worden of in tweetallen. Het gaat erom dat de leerling leert het systeem te ontdekken achter bepaalde berekeningen.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Kloppen de gegeven antwoorden? Kan de leerling uitleggen welke methode gebruikt is; is die methode juist?
Antwoorden:
1. 4×6 en 1×5
2. Nee, de som is altijd oneven
3. 24
4. Bijvoorbeeld: 5, 6, 3, 4, 5, 6, 4
5. Er is maar één manier: 4×6 en 2 en 4
6. 6 en 6 en 1 en 1
7. De kansen zijn even groot

Download deze les!: Hoge ogen gooien
les9

Dat was het weer voor deze maand! Volgende maand meer!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s