Diagnose: Dyscalculie – ontwikkelingsvraag 3: Dyscalculie op school

Naar schatting heeft in Nederland heeft ongeveer 3-4% van de basisschoolleerlingen moeite met leren rekenen. Leert een kind niet goed rekenen, dan heeft dit grote invloed op de school-loopbaan en het verdere functioneren in de maatschappij. Het is dan ook belangrijk dat basisscholen rekenproblemen zo vroeg mogelijk opmerken en aanpakken.

Protocollen
Anders dan bij dyslexie is er onder deskundigen nog geen overeenstemming over het begrip dyscalculie, hoe het wordt vastgesteld, wat er in een dyscalculieverklaring moet staan en welke voorzieningen zijn toegestaan. De NVORWO heeft een begin gemaakt met een eenduidige aanpak van dyscalculie door protocollen te ontwikkelen. Er zijn tot nu toe 3 protocollen: Protocol ERWD1 (basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs), Protocol ERWD2 (voortgezet (speciaal) onderwijs) en Protocol ERWD3 (mbo). Het Protocol ‘Dyscalculie: diagnostiek’ biedt handvatten voor gedragsdeskundigen om door verantwoord onderzoek te bepalen of een leerling dyscalculie heeft of niet. Dit protocol is opgesteld door de Universiteit Utrecht.

Het Masterplan dyscalculie
In opdracht van het ministerie van OCW ontwikkelt de KPC Groep in samenwerking met de Steunpunten taal en rekenen vo en mbo het Masterplan Dyscalculie. Het doel is scholen handreikingen te bieden om leerlingen met dyscalculie te signaleren, maar ook om een aangepaste rekentoets met andere exameneisen. Ze mogen dan gebruik maken van hulpmiddelen als de rekenmachine en een formule- of rekenkaart. Bij de ontwikkeling van het Masterplan zijn de protocollen ERWD (Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie) leidend. Inmiddels is de website van Masterplan Dyscalculie ook online.

Dyscalculieverklaring
Wanneer bij een kind de diagnose dyscalculie is gesteld krijgt het een dyscalculieverklaring. In deze verklaring wordt aangegeven bij welke aanpassingen en maatregelen het kind in de klas gebaat is. Deze maatregelen zijn niet standaard, maar ze zijn afhankelijk van de specifieke moeilijkheden die het betreffende kind met rekenen ondervindt. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt in:
– remediërende hulp (bijvoorbeeld RT);
– compenserende maatregelen (bijvoorbeeld een rekenmachine mogen gebruiken);
– dispenserende maatregelen (bijvoorbeeld minder opgaven laten maken).

Checklist schoolkeuze voor ouders
Om ouders te helpen bij het zoeken van een geschikte school voor basis- of voortgezet onderwijs heeft Balans een checklist ontwikkeld die gebruikt kan worden als leidraad.
Bron: http://www.balansdigitaal.nl/

Dit was de diagnose van januari. Volgende maand weer een nieuwe diagnose!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s