Hoogbegaafdheid lessenserie deel 2

Ondertussen zijn we weer een maand verder, en dat betekent dat er weer 3 nieuwe lessen voor (hoog)begaafde kinderen online komt!

Beslissingen, beslissingen!
Doel:
Zich in de positie van een ander leren verplaatsen. Nadenken over het eigen handelen. Ontwikkelen van taal- en denkvaardigheid.

Benodigd materiaal:
Werkblad.

Manieren om de les te gebruiken:
De les kan ook mondeling gedaan worden.

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
De kinderen moeten leren niet te zwart-witte, maar genuanceerde antwoorden te geven. De antwoorden moeten realistisch zijn.

Download deze les!: Beslissingen
les4

Doe-kalender
Doel:
Dit zijn kleine opdrachten voor tussendoor waar de kinderen ieder voor zich aan kunnen werken.

Benodigde voorkennis:
Varieert per opdracht. Leg bij sommige opdrachten desnoods kort even uit waar het om gaat, als het kind zoiets nog nooit eerder heeft gedaan.

Benodigd materiaal:
Schrijf- en tekenmateriaal. Het is leuk de kinderen hiervoor een apart schriftje of een multomap te laten aanleggen.

Voor de leerkracht:
Leg het werkblad in het kopieerapparaat en vergroot het zo groot mogelijk. Hang de kopie op in de klas. De les werkt als een soort adventskalender: elke dag is er iets nieuws te vinden. Je kunt het ook als een soort beloning gebruiken. Een kind dat eerder klaar is, mag een activiteiten van de kalender kiezen (of je kiest er zelf een).

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
In hoeverre is er sprake van originaliteit in het gegeven antwoord?

Download deze les!: Doe-kalender
les5

Een biografie maken
Doel:
Zelfstandig werken.

Benodigde voorkennis:
Iets in de bibliotheek en in een encyclopedie kunnen opzoeken. Een biografie kunnen lezen/begrijpen.

Voor de leerkracht:
De kinderen zoeken eerst in de op internet naar informatie, in de vorm van een biografie, over iemand die zij zelf interessant vinden. Deze informatie kunnen ze dan  lezen. Met de aanwijzingen op het werkblad kunnen ze vervolgens zelf een biografie maken. Dit gaat dan natuurlijk niet over dezelfde persoon, maar over een andere persoon die zij erg interessant vinden

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Laat de kinderen 3 van de onderstaande 6 mogelijkheden kiezen.
1. Zoek een beroemde kunstenaar die in dezelfde tijd leefde (tot 50 jaar eerder of later) als degene waarover je gelezen hebt. Verzamel een paar voorbeelden van zijn werk en zoek interessante wetenswaardigheden over hem op.
2. Onderzoek een artiest uit dezelfde tijd. Luister naar zijn/haar muziek. Laat eventueel de rest van de groep meeluisteren en vertel er iets over.
3. Wat gebeurde er in de rest van de wereld in de tijd dat jouw beroemdheid leefde? Waren er oorlogen aan de gang? Vertel zo precies mogelijk!
4. Teken een landkaart waarop je aangeeft waar ‘jouw persoon’ leefde (of nog leeft). Als hij veel gereisd heeft kun je zijn reizen op de kaart tekenen.
5. Schrijf een gesprek dat jouw beroemdheid gehad zou kunnen hebben met een andere beroemdheid uit zijn tijd. Dit kun je naderhand uitspelen.
6. Maak een diorama (maquette) van de omgeving waar jouw persoon in heeft geleefd.

Je kunt er als leerkracht ook voor kiezen zelf een persoon toe te wijzen aan de kinderen, zodat ze bewust wat nieuws over andere mensen leren!

Download deze les!: Een biografie maken

les6

Dit was het weer voor deze maand. Volgende maand weer 3 nieuwe lessen!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s