Levensbeschouwing: Wat voor filosoof ben jij?-test

Filosoferen met de kinderen in de klas? Leuk! Nog leuker is de kinderen laten ontdekken met wie hun manier van filosoferen het meest overeenkomt. En dat is natuurlijk het leukst wanneer het te linken is aan voor hen bekende personages. Laat de kinderen in een filosofie les onderstaande test maken, en laat ze de punten optellen. Zo ontdekken zij met wie zij zich kunnen meten wat filsoferen betreft! De onderstaande test is ook in een document te downloaden onderaan dit bericht.

Wat voor soort filosoof ben jij?
Hieronder staan 35 stellingen. Zeg bij elke stelling of je het er mee eens bent of dat je de stelling onzin vindt. Op deze manier vind je uit wat voor soort filosoof jij bent. Pen en papier bij de hand? Veel plezier!!!

1 Ik vind het niet erg als ik iets doe wat tegen de regels is, als ik zo mijn overtuigingen kan volgen.
2 Filosofie gaat om grote vragen: pas als die zijn opgelost, is de filosofie geslaagd.
3 Kinderpartijtjes, daar kan ik het beste filosofische gesprekken houden.
4 Het leven is een groot avontuur.
5 Kinderen die ik niet op mijn feestje had uitgenodigd zijn wel welkom. Maar dan moeten ze niet gaan zeuren dat ze de taart niet lekker vinden.
6 Als ik moe word van het denken, wil ik wel eens wild gaan doen.
7 In kunst vind je de waarheid van de wereld.
8 Mijn beste vriendin laten stikken om zo lekker televisie te kunnen kijken, vind ik geen probleem.
9 Soms doe ik alsof ik niet helemaal goed in mijn hoofd ben.
10 Ik twijfel vaak over wat ik doe op deze aardbol.
11 Het ergste wat mij kan overkomen is dat ik zo kwaad word, dat ik mensen in elkaar ga slaan.
12 Eerlijk zijn is belangrijker dan vriendschap.
13 Als iets me niet lukt doe ik alles, maar dan ook echt alles, om het wel te laten lukken.
14 Ik stuur liever sms’jes en e-mail dan brieven.
15 Ik verbaas me over van alles en nog wat, de dingen die ik zie, gesprekken die ik hoor enzovoorts.
16 Het zou best kunnen: een klokkijkend konijn.
17 Wanneer ik wakker word, heb ik vaak geen zin om op te staan.
18 Wanneer mijn vader, moeder, opa, oma of wie dan ook hulp nodig heeft, dan móet ik die helpen
19 Ik heb een hekel aan ruzie.
20 Als ik moet kiezen tussen vijf verschillende koekjes, raak ik in paniek.
21 Elke dag ziet er bij mij hetzelfde uit, ik sta op, ga naar school, speel wat met mijn vrienden, eet eens wat en ga dan weer slapen. Behalve in het weekend natuurlijk, dan laat ik het naar school gaan weg.
22 Dromen zijn soms heel echt.
23 Ik voer de beste gesprekken als ik op verjaardagvisite bij mijn oma ben.
24 Ik denk altijd na voordat ik iets doe.
25 Anderen kunnen zeggen wat ze willen, als ik iets vind, dan blijf ik bij mijn mening.
26 Mijn grootste wens is dat ik gelukkig word.
27 Soms voel ik mij veel stoerder dan ik ben, soms voel ik me heel klein.
28 Ik doe wat ik wil, ook al is dat niet zo verstandig.
29 Ik heb heel veel vrienden, wel minstens duizend!
30 Ik heb geen idee wat een ‘jabberwocky’ is, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
31 Soms voel ik me dom als ik iets niet weet.
32 Ik heb mijn vriendje wel eens het advies gegeven om weg te lopen.
33 Ik zie wel eens spoken en dan praat ik ook met ze.
34 Ik help mensen die hulp nodig hebben zoveel als ik kan.
35 Ik lees eerst de Donald Duck van voor tot achter, voordat ik besluit of ik het wel of niet leuk vond om te lezen.

Alle vragen beantwoord met ja, dat is waar of nee, dat is onzin? Dan kan je nu punten gaan tellen en er achter komen welk type filosoof jij bent. Dit is nog best wel lastig, maar als je je hoofd erbij houdt komt het vast goed. Kunnen we? Nou, daar gaan we.

Je krijgt voor elke stelling (dat zijn de vragen die je hierboven beantwoord hebt) waar je ‘ja, dat is waar’ op gezegd hebt 1 punt. Stellingen waar je: nee, dat is onzin hebt gezegd krijgen geen punten. Vervolgens moet je die punten gaan verdelen over de types die hieronder genoemd zijn. Per type  kun je 0 tot 7 punten halen. Als je bijvoorbeeld bij vraag 1: ja, dat is waar hebt geantwoord, krijg je 1 punt en die moet je bij het type Harry Potter plaatsen. Heb je vraag 2 met ja: dat is waar beantwoord, dan krijg je een punt bij Flik enzovoorts, totdat je alle 35 punten geteld hebt. Niet makkelijk, hè? Maar dat is filosofie natuurlijk ook niet!  

Nummer stellingen Aantal punten Type filosoof
1, 11, 12, 18, 19, 25, 34 Harry Potter
9, 10, 17, 20, 24, 32, 33 Katrien Duck
2, 6, 13, 21, 26, 31, 35 Flik
3, 7, 15, 16, 22, 27, 30 Alice in Wonderland
4, 5, 8, 14, 23, 28, 29 Mario

Alle punten geteld? Bij wie had je de meeste punten? Dan ben jij zo’n type filosoof. Lees hieronder meer over jouw type.

Harry Potter: de morele mens
Een wat voor mens? Een moreel mens betekent dat je alles doet wat goed is, en dat je de    mensen helpt die je hulp nodig hebben. Harry moet vaak kiezen tussen de strenge regels op Zweinstein en het helpen van anderen. Als hij zich altijd aan de regels had gehouden, dan zouden veel leerlingen op Zweinstein niet meer geleefd hebben! Als jij een echte Harry Potter bent, gebeurt het jou ook wel eens dat je moet kiezen tussen iets wat volgens jou móet en wat volgens je ouders mág.

Alice in Wonderland: nieuwsgierig
De meeste punten bij Alice? Dan ben je net als zij een nieuwsgierig type. Ook sta je open voor nieuwe dingen. In jouw wereld kunnen de werkelijkheid en fictie (dingen die niet echt zijn) door elkaar overlopen. Je ziet niet alleen de dingen in de wereld die kloppen, maar hebt ook interesse voor gebeurtenissen die niet logisch zijn. Dit betekent dat je niet raar opkijkt van een klokkijkend konijn of een breed grijzende kat. Doe er je voordeel mee, maar pas op dat je niet je hoofd verliest, zoals Alice in Wonderland bijna gebeurde.

Flik: de ambitieuze
Je kunt je vast wel vinden in de uitvindingrijke Flik uit A bug’s life. Flik wordt in het begin van de film niet echt op waarde geschat, de mierenkolonie ziet hem liever vertrekken dan komen. Maar Flik is erg ambitieus, dat wil zeggen dat hij alles zo goed mogelijk wil doen en ver wil komen in zijn leven. Hij vindt het niets dat de mierenkolonie de hele zomer bezig is met eten zoeken voor de sprinkhanen en bedenkt een list om dit niet meer te hoeven doen. Hij probeert van alles om dit probleem op te lossen. Dit doet hij op een manier waarvoor veel kennis, wijsheid en moed nodig is. En jij bent dus net zo!

Katrien Duck: De eeuwige twijfelaar
Zal ik kiezen voor Guus Geluk, of voor Donald Duck. Guus!, eh, nee, toch maar Donald. Ze hebben allebei hun goede kanten, maar ja, ook allebei hun minpunten. Herkenbaar? Dat zou het moeten zijn, want volgens de test ben jij net zo’n twijfelaar als Katrien Duck. Hoe lang je er ook over nadenkt, het juiste antwoord lijkt maar niet te komen. Besluiten nemen, dat is erg moeilijk voor een twijfelaar. Ga ik links of rechts af? Wie was er nu eerder: de kip of het ei? Maar gelukkig weet je nu wel, dat je niet de enige bent, die twijfelt.

Mario, de levensgenieter:
Ben jij dit soort type, dan ben je een levensgenieter. Je hebt veel vrienden en je bent niet bang voor het avontuur. Jij vindt het fijn om bij mensen te zijn en gelukkig voor jou: ze vinden het ook leuk om bij jou in de buurt te zijn. Je lijkt veel op Mario, je weet wel, van de spellen op de Nintendo, want: ook Mario heeft veel vrienden, waaronder Luigi, waarmee hij al heel wat avonturen heeft beleefd. Jij hebt vast net als Mario een bruisend leven!!!!

Download het bestand hier!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

One thought on “Levensbeschouwing: Wat voor filosoof ben jij?-test

Geef een reactie

