Leerproblemen in het kort

Leerproblemen zijn een vaak voorkomende klacht bij kinderen en jongeren in de leeftijdsgroep van 4 tot en met 18 jaar. Het is belangrijk om leerproblemen snel te herkennen, te diagnosticeren en te behandelen. Dit omdat leerproblemen aanleiding kunnen geven tot een belangrijke leerachterstand en psychische problemen.

Naast leerproblemen zijn er ook leerstoornissen. Dat is wat anders als een leerprobleem. Meestal worden leerstoornissen al op een jonge leeftijd opgemerkt door de leerkrachten of de ouders. Soms is er sprake van een ‘schijn’ leerproblematiek. Dit zie je soms bij hoog intelligente kinderen. Ze lijken een leerprobleem te hebben, maar de motivatie om te leren ontbreekt. Ze hebben geen zin doordat ze werken onder hun niveau.

Leerstoornissen moeten onderscheiden worden van leerproblemen, leervertraging en leerachterstand, omdat ze een andere aanpak vragen. Faalangst of schoolangst kan een invloed hebben op de schoolse prestaties van een kind. Om een gedetailleerde diagnose en behandeling te garanderen is allereerst een goede observatie nodig van de leerkracht en de ouders. Een vervolgonderzoek kan dan plaatsvinden door een orthopedagoog of (school)psycholoog en mogelijk is het dan van belang om een kind door te verwijzen naar de kinderarts, om een onderliggend medisch probleem zoals een hersenaandoening uit te sluiten.

Leerstoornis
De leerstoornissen vormen een groep van aandoeningen waartoe de dyslexie, dysorthografie, dysgrafie, dyscalculie, dyspraxie behoren. Elk van de verschillende aandoeningen zijn vaak het gevolg van éénzelfde basisprobleem, namelijk de onmogelijkheid om handelingen te automatiseren. Dit heeft tot gevolg dat het kind een aantal vaardigheden niet vlot beheerst, zoals bijvoorbeeld het rekenen, spellen en lezen.

Leerprobleem
Leerproblemen verschillen van leerstoornissen omdat ze geen aandoening zijn. Meestal gaat het om kinderen die tijdelijk wat minder presteren op school, vaak door externe factoren, zoals bijvoorbeeld een scheiding of overlijden.

Leerachterstand
Een leerachterstand is het tijdelijk achterop raken van een leerling die voordien normaal presteerde, meestal door medische of sociale factoren.

Leervertraging
Een leervertraging treedt op wanneer het kind wat trager is in de verwerving van schoolse vaardigheden. Dit is een probleem dat soms spontaan verdwijnt voor het kind naar het voortgezet onderwijs gaat. De ontwikkeling van een kind verloopt niet bij ieder kind hetzelfde.

Wanneer een kind dus moeilijker leert dan een ander kind, hoeft dit niet altijd een leerprobleem te zijn, het kan ook een van bovenstaande andere dingen zijn.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s