Recensie: John Flanagan – Broederband, deel 1: De Outsiders

Na de hele serie over de Grijze Jager te hebben gelezen van John Flanagan, sprak het eigenlijk wel voor zich dat ik ook de serie die daaruit ontstond zou gaan lezen. Ik heb het over de serie ‘Broederband’. De Broederband serie gaat niet meer over de Grijze Jagers Halt en Will en hun trouwe vrienden Arnaut, Evanlyn en Alyss. De serie gaat namelijk over oude bekenden van de Grijze Jagers, over de Skandiërs. In Skandia worden jonge Skandiërs vanaf een bepaalde leeftijd getraind om in een Broederband te gaan werken. De training hiervoor gebeurd gedurende een kamp en de winnaar is dé Broederband van dat jaar.

Het verhaal in deel 1, de Outsiders, gaat over Hal Mikkelson en Stig, twee beste vrienden. Hal heeft zijn eigen boot gebouwd en Stig helpt hem geregeld. Zowel Hal als Stig hun vaders hebben in een Broederband gezeten, sterker nog, ze zaten bij elkaar en waren beste vrienden. Nu is het voor Hal en Stig de tijd om ook in een Broederband te komen en zich daar te bewijzen. Echter blijkt dit nog een heel stuk lastiger dan gedacht, met name voor Hal. Hal is namelijk niet voor de volle honderd procent Skandiër. Hij is deels Aralueens. Dit zorgt voor veel voordelen voor Hal, hoewel hij dit zelf totaal niet zo ziet.

Hal en Stig komen na een raar verloop van de verdeling van leden in de drie verschillende Broederbanden bij elkaar in een Broederband. Samen met nog een aantal andere jongens vormen zij de Outsiders, de buitenbeentjes. Want niemand wil hen in het team hebben. Daarop worden zij samen een team en wordt Hal aangewezen als skirl, oftewel de leider van de groep. Maar nu moeten de heren nog een naam verzinnen voor hun broederband. Dat is knap lastig gezien de jongens het op moeten nemen tegen twee grote, brute rivalen van Broederbanden met precies zulk soort namen. Ze besluiten zich te vernoemen naar Hal’s boot, de Reiger. En zo ontstond Broederband de Reiger.

Tijdens hun training moeten zij het opnemen tegen de andere broederbanden en Hal begint al snel door te krijgen dat iedereen in de groep toch wel zijn eigen roeping heeft. Een lang en stil gevecht tussen de drie broederbanden begint zonder dat ook maar iemand weet dat er piraten op Skandia af komen.. En zij komen niet zomaar op bezoek, zij komen met één bepaald doel voor ogen. De vraag is of het Hal en zijn crew lukt om de strijd der Broederbanden te overwinnen en het naderende gevaar te laten wijken..

Persoonlijk vond ik dit boek moeilijk om door te komen, gezien je ondanks het hele Grijze Jager verhaal wel even meegenomen moet worden in het verleden van de twee jongens.. Dat duurt dus even voordat je een goed beeld van het boek hebt. Maar zodra je eenmaal aan het lezen bent, blijf je wel lezen, precies zoals bij de boeken over de Grijze Jager het geval was. Op het einde van het boek kom je aan bij de cliffhanger, en kun je eigenlijk niet anders dan verder lezen in het tweede deel, genaamd ‘De Indringers’.

Broederband is een reeks die zich in dezelfde wereld afspeelt als de Grijze Jager, maar er zijn wel degelijk verschillen. Zo is het grootste verschil dat de Grijze Jager-serie zich vooral afspeelde in Araluen. Alles draaide om dit land. In de serie van de Broederband draait alles om Skandia. Dit zorgt natuurlijk voor een verschuiving van personages, van Aralueense naar Skandische hoofdpersonages.

In de boeken van de Grijze Jager kan er ook al iets gelezen worden over de Broederband. In het tiende boek, De Keizer van Nihon-Ja, wordt er namelijk al gesproken over de Broederband. De skirl Gundar heeft aanpassingen laten doen aan zijn schip en wanneer Wil en de anderen ernaar vragen, wordt er gezegd dat hij dat idee van een halve Skandiër, halve Aralueen heeft. Zo gaan de schepen sneller vooruit. In de serie Broederband lees je hier meer over en kom je erachter wie die Skandiër/Aralueen is. Het is zijn Aralueense afkomst die hem in het voordeel stelt met een goed strategisch inzicht en het maken van uitvindingen.

In de Grijze Jager werd de hele wereld verkent, maar in Broederband blijft men eerder in de buurt van Skandia. Zo leer je de Skandische cultuur, het leven van de Skandiërs en meer kennen. De serie Broederband is een zogeheten cross-over van de Grijze Jager.

De serie Broederband bestaat nu uit 3 delen: De Outsiders, De Indringers en De Jagers. Er gaan verhalen rond dat Flanagan bezig zou zijn met een vierde, vijfde en zesde boek over de Broederband.

Persoonlijk vond ik dit een lastig boek om door te komen dus, en ik denk niet dat ik dit verhaal gauw aan zou raden in het basisonderwijs om voor te lezen of zelf te lezen. Het is naar mijn idee meer een boek voor in de brugklas. Ook dan zal het wellicht nog lastig door te komen zijn. Het is op zich een goed boek, maar het trekt mij veel minder dan de boeken over de Grijze Jager deden. Wellicht ligt het ook daaraan dat ik er maar lastig doorheen kwam..

John Flanagan – De Broederband, deel 1: De Outsiders

John Flanagan – De Broederband serie