Invaltips groep 7/8

Invallen in groep 7 en/of 8.. Dat kan best eens pittig zijn. Toen ik begon met invallen, was mijn eerste invalklus ook een groep 8. En ik moet eerlijk zeggen, dat was wel even slikken! Want ja, je bent toch nog maar net klaar met de opleiding en daar sta je dan, voor een hele klas bijna-brugpiepers. Ik ben zelf afgestudeerd in een groep 7/8 en ik wist dus wel hoe pittig dat soms kon zijn. Echter, toen ik bij mijn eerste invalklus aankwam, bleek het reuze mee te vallen. Daarom kan ik in ieder geval vast 1 ding zeggen over het invallen in de bovenbouw: blijf jezelf en maak jezelf niet van te voren al helemaal bang. Nergens voor nodig!

Andere tips dan?
Lees je goed in in de methodes, want in de bovenbouw wordt het soms toch wel al wat lastiger om mee te gaan in de manier van werken van de klas. Zo zijn er verschillende manieren van rekenen, spellingsregels etc. die gehanteerd dienen te worden. Het is voor de kinderen natuurlijk het fijnst om de manier van werken aan te houden, die er anders ook zou zijn.

Wat doen als de klas wat te druk wordt? Gooi er eens een energizer doorheen! Verzin een spelletje, laat de klas een spel verzinnen of zet eens een Just Dance filmpje aan en laat de kinderen even lekker alle overtollige energie eruit gooien. Dan kunnen ze daarna weer lekker rustig aan de gang.

In groep 7/8 beginnen de kinderen zich al te oriënteren op de middelbare school en beginnen ze ook al wat te puberen. Het kan dan ook zijn dat ze wat opstandiger worden, of juist wat teruggetrokkener. Wat dan? Probeer alle kinderen te betrekken bij je lesactiviteiten en probeer er eens een persoonlijke draai aan te geven. Kinderen vinden het vaak leuk als het onderwerp van gesprek ook echt een bepaalde waarde heeft.

Moeite met sommige kinderen rustig te houden? Maak duidelijke afspraken die op het kind gericht zijn. Zorg dat zowel jij als het kind erachter staat, anders werkt het uiteindelijk nog niet.

En verder? Enjoy your day!
button_groep_7button_groep_8

Geef een reactie

