Review: Nightmare before Christmas

The Nightmare Before Christmas is een Amerikaanse musical-animatiefilm. Het is geschreven door de alom bekende Tim Burton. De productie is bijna volledig gemaakt met stop-motion. De film stamt uit 1993, en werd op 13 oktober uitgebracht. in Nederland en Vlaanderen werd de film ook onder een andere titel uitgebracht, namelijk Jacks ongelofelijke kerstreis.

Het script van de film is ontleend aan een gelijknamig kort verhaal, in dichtvorm weliswaar, geschreven door Burton zelf. De film werd geproduceerd door Touchstone Pictures, een filmstudio van Buena Vista Motion Pictures Group, wat weer een onderdeel is van The Walt Disney Company. Dus jawel, we hebben het hier over een heuse Disney kerstfilm!

Tim Burton kwam op het verhaal van het originele gedicht na het zien van Halloweenspullen in de winkeletalage die werden weggehaald en vervangen door Kerstversieringen.

Het verhaal
Halloween Town is een stadje in de wereld der feestdagen die deel uitmaakt van het dromenrijk. Het plaatsje staat het hele jaar volledig in het teken van de organisatie van het Halloweenfeest. Maar in diezelfde wereld der feestdagen bestaan ook Christmas Town, ofwel Kerststad, en Easter Town, ofwel Paasstad, die bereikbaar zijn door middel van een soort interdimensionale doorgangen. De plaatselijke held in Halloween Town is knekelman Jack Skellington. Hij staat er bekend als de Pumpkin King, de pompoenkoning, omdat hij een meester is in het bang maken van mensen, wat natuurlijk het belangrijkste doel van Halloween is. Jack Skellington is alleen verveeld geraakt na al die jaren Halloween en mensen angst aanjagen. Hij verlangt naar iets nieuws in zijn leven. Verzonken in zijn gedachte zet hij een wandeling in door het bos en komt zo op plaatsen waar hij nog nooit eerder is geweest.

Niet lang daarna wordt zijn droom werkelijkheid. Door een kerstboomvormige deur in een boomstam te openen, wordt Jack zo Christmas Town ingezogen. Daar voelt hij na zijn eerste verwarring onmiddellijk de gezelligheid en vredelievende sfeer. Jack wil dit ook! Hij besluit dat in plaats van Halloween, Kerstmis maar eens zijn feest moet worden en bruisend van de ideeën gaat hij terug naar Halloween Town. De uit aan elkaar genaaide stukken bestaande Sally heeft er echter geen goed gevoel bij, maar de rest van de stad zet zich enthousiast in voor Jacks plan. Iedereen gaat aan het werk om voorbereidingen te treffen voor het aankomende kerstfeest. De inwoners hebben alleen wel heel andere ideeën dan mensen bij wat gezellig is en wat leuke cadeaus zijn. Zo zien zij onder andere monsterachtig speelgoed als het ideale kerstgeschenk. Sally bewondert Jack, maar ze heeft een naar voorgevoel. Ze zegt dat ook tegen hem, maar Jack wil daar niets van weten en hij maakt plannen om op 25 december de plaats van de kerstman in te nemen.

Om dit plan uit te voeren laat hij de kerstman, ‘Sandy Claws’, gevangennemen door drie monsterlijke kinderen genaamd Lock, Shock en Barrel. Zij brengen hem naar het hol van Oogie Boogie, een aan gokken verslaafde boeman. Ondertussen vertrekt Skellington naar de stad om de kerstcadeaus af te gaan leveren in zijn nieuw gebouwde slee, bestaande uit een doodskist, skeletrendieren en zijn geesthondje Zero met een rode lichtgevende neus voorop. Dit is het begin van wat op de gruwelijkste kerstdag óóit uit zal draaien. Zijn slede wordt door militairen uit de lucht geschoten voordat Jack beseft wat hij gedaan heeft. Hij keert halsoverkop terug naar Halloween Town en bevrijdt zowel de kerstman als de inmiddels ook gevangen genomen Sally uit het hol van Oogie Boogie, die op het punt stond ze te vermoorden. De kerstman blijkt de dag nog te kunnen redden.

Jack ontdekt later dat hetgeen wat hij zo miste in zijn bestaan, niet Kerstmis was, maar de liefde. Skellington en Sally worden verliefd op elkaar. Bovendien heeft Jack Skellington door zijn optreden als kerstman inspiratie en een hoop nieuwe ideeën opgedaan voor het volgende Halloweenfeest! En zo wordt het dan toch nog een happy end.

Een leuke film dus, met hier en daar wel wat drama, maar voor een groep 7/8 een leuke film om in de klas te kijken rond de Kersttijd.

De trailer:

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!