Hoogbegaafdheid lessenserie deel 1

Na de eerdere introductie in het begrip hoogbegaafdheid, zullen er nu de komende tijd elke maand 3 lessen online komen speciaal gemaakt voor (hoog)begaafde kinderen. De lessen zijn afkomstig van mijn onderzoek dat ik in de hoofdfase deed en de lessen bleken een groot succes bij de leerlingen waar ik op dat moment mee werkte. De lessen zijn her en der uit methodes rondom (hoog)begaafdheid gekomen, met hier en daar een aanpassing.

In elk document staat de hieronder gegeven uitleg nogmaals en het werkblad voor de kinderen. 

Alfabet rekenen
Doel:
Een ongewone manier van hoofdrekenen en schatten. Opdracht 9 gaat over woordenschat en creatief taalgebruik.

Benodigde voorkennis:
Optellen tot 1000.

Benodigd materiaal:
Schrijfgerei.

Voor de leerkracht:
Voor kinderen die niet van rekenen houden kan dit een speelse manier zijn om er toch mee te oefenen. Voor de hele slimme kinderen is de 10e opgave bedoeld: hebben ze zelf al manieren bedacht om de opgaven gemakkelijker te maken voor zichzelf, door met groepjes van letters te werken? Geschikt voor individueel werken.

Waar kun je bij de beoordeling op letten?:
Zie opdracht 10: vinden de kinderen zelf strategieën uit om het werk te vergemakkelijken?
– Door met groepjes van letters te werken (opdracht 10)
– Voor het schatten, door onderscheid te maken tussen “dure” letters *(achteraan het alfabet), en “goedkope”: een woord met veel s, t en v’s erin wordt al snel “duur”. (opdracht 5 en 6)
Voorbeeld  “dure” voornaam: alles met een X: Xaviera.

Download deze les!: Alfabet rekenen
les1

Alfabetzinnen
Doel:
Vertrouwd raken met grammatica.

Benodigde voorkennis:
De begrippen bijvoeglijk naamwoord, zelfstandig naamwoord en werkwoord moeten bekend zijn.

Benodigd materiaal:
Werkblad, schrijfmateriaal.

Voor de leerkracht:
Als de oefening goed gemaakt is kan het kind proberen een verhaaltje schrijven waarvan iedere zin in alfabetische volgorde is geschreven. “Arie bakt cake, Donald eet friet. Gelukkig hoort Irene Jan keihard lachen!”

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Het moet kloppen. Het mogen geen onzin-zinnen zijn.

Download deze les!: Alfabetzinnen
les2

Beeldspraak: Bergen met voeten
Doel:
Taalkennis. De kinderen worden zich bewust van allerlei vormen van beeldspraak waarbij de mens zichzelf in zijn omgeving projecteert.

Benodigde voorkennis:
Geen.

Benodigd materiaal:
Schrijfmateriaal.

Voor de leerkracht:
Voor de denkertjes kun je nog een vervolgopdracht geven: bedenk hoe anders gebruiksvoorwerpen als stoelen, scharen, schoenen en huizen eruit zouden zien, wanneer mensen anders in elkaar zaten; met 3 armen, bijvoorbeeld. Of zonder benen, maar zwevend. Nog een stap abstracter: kan het kind daarbij ook een vorm van beeldspraak bedenken?

Waar kunt u bij de beoordeling op letten?:
Woordenschat, flexibiliteit in het bedenken van verschillende categorieën.
Voorbeelden:
1. VOET                      van de berg, de rentevoet, voetveeg, voetnoot
2. ARMEN                 grijparm van hijskraan, armen van een trui, van een stoel
3. NEUS                     van de schoen, van de auto
4. TONG                    van de schoen
5. BUIK                     van kan, vat of fles, van een kastje
6. TANDEN              van kam of zaag
7. OGEN                    van de naald, van haak en oog, van een pauwenstaart, vet in de bouillon
8. HOOFD                 van de tafel, van de afdeling, de hoofdzaak
9. KOP                        van de week (de kop is er af), kops hout, met de kop in de wind
10. POOT                   van tafel of stoel, handschrift, groet

Download deze les!: Beeldspraak
les3

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s