Energizers bovenbouw: Taal

De taal-energizers voor de maand november!

Wie ben je?:
We vragen de kinderen hun naam op een briefje te schrijven. De letters van de naam worden onder elkaar gezet. Bij elk van die letters maakt de leerling een zin waarmee enkele eigenschappen worden weergegeven, die de leerling typeren.
Variant: Er kan ook gekozen worden voor het uitwisselen van namen, waarbij de leerlingen bij elke letter van de naam van de ander een positieve zin moeten verzinnen, die iets zegt over die persoon.
Variant: Er kan ook gekozen worden voor diersoorten/dieren. Met de eerste letters moet steeds een zin worden gemaakt die slaat op de eigenschappen van dat dier.
Werkvorm: concentratie/rustig

Woorden rijgen:
De eerste speler noemt een samengesteld woord. De tweede speler noemt een samengesteld woord dat begint met het tweede lid van het woord van de eerste speler. De derde speler noemt een woord dat begint met het tweede deel van het voorafgaande woord, etc. Wie geen woord meer weet, valt af en speelt in deze ronde niet meer mee. Wie overblijft wint. Het beste kan vooraf een maximale bedenktijd worden afgesproken, afhankelijk van het taalniveau van de spelers.
Voorbeeld:
Speler 1: voordeur
Speler 2: deurbel
Speler 3: belsysteem
Speler 4: weet ik niet
Speler 5: systeemkaart
Speler 6: kaartspel
Dit spel heeft twee aspecten: het komt niet alleen aan op het vinden van een nieuw woord (evt. gebruik woordenboek), maar ook op het zoeken van mogelijkheden om een ander te blokkeren.
Werkvorm: concentratie/rustig

Zoeken maar:
De klas wordt in groepjes verdeeld. Er wordt een letter gekozen door de leerkracht of een leerling). Aan de hand van het onderstaande lijstje moeten de groepen binnen een vastgestelde tijd zoveel mogelijk woorden verzinnen. Gerecht/voedsel, bloem of plant, steden, landennamen, keukenvoorwerpen, beroepen, landdieren, waterdieren, elektrische apparaten, voertuigen, vruchten/groenten, etc. Het groepje met de meeste kloppende, en niet dubbele, woorden, wint.
Werkvorm: actief

Volgende maand meer!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s