Invaltips groep 1/2

Invallen bij de kleuters, dat vraagt natuurlijk een andere aanpak dan wanneer je gaat invallen in groep 7/8. Maar wat zijn nu handige tips? Hieronder wat tips, dingen die ik zelf ondervonden heb na regelmatig gestaan te hebben in groep 1/2.

– Wees voorbereid op ‘losse werktijd’.. Hiermee bedoel ik vooral de tijd waarin je bijvoorbeeld nog even tijd hebt om met de kinderen te gaan werken, maar niet genoeg om de kinderen ook daadwerkelijk in bijvoorbeeld de huishoek of bouwhoek te laten spelen. Neem bijvoorbeeld standaard een leuk prentenboekje mee dat je voor kunt lezen.
– Vaak zul je, en vooral bij de kleuters, horen: “Ja, maar onze juf doet het zo”, “nee, dat kan niet, want van onze juf moeten we het zo doen”, etc. Moeilijk, moeilijk, want hoe moet jij nou kunnen weten hoe de juf (of meester) waarvoor jij invalt het normaal gesproken doet? Dat is natuurlijk een lastig punt en het beste is dan ook om een beetje te kijken welke leerlingen het over het algemeen goed weten, zonder dat ze jou een hak zetten. Want die kinderen zijn er ook, die proberen je zelfs in de kleuterklas al uit. Ga vervolgens uit van wat zo’n leerling, waarvan je denkt daar wel op te kunnen vertrouwen,  zegt en maak desnoods afspraken met de kinderen: “Ik ben vandaag jullie juf en ik doe het vandaag op deze manier met jullie, dat kan anders zijn dan hoe jullie eigen juf het doet, maar dat is niet erg.” Bespreekbaar maken is al een groot deel van je uitvoering in dit geval anders blijf je hangen bij de kinderen die zo kleven aan de manier van werken van de eigen leerkracht.
– Heb spelletjes achter de hand! Bijvoorbeeld ik zie, ik zie wat jij niet ziet, galgje, of dramaspelletjes.
– Begin de dag met de kinderen in een kring en stel jezelf voor. Geef de kinderen de mogelijkheid vragen te stellen aan jou, zo zien zij dat je je openstelt voor ze.
– Doe eens een spelletje met de kinderen op het digibord.
– Loop tijdens het werken rond en meng je in de situaties die kinderen meemaken. Wees oprecht geïnteresseerd!
– Last van kinderen die geen afscheid van de moeder kunnen nemen? Over het algemeen neem je niet zomaar ieder kind op schoot, maar wanneer je al tien minuten geleden had moeten beginnen met de les en moederlief is nog steeds niet weg, stel dan voor om samen naar moeder te zwaaien en laat het kind even op schoot zitten, zodat het zich kan herstellen en rustig kan worden. Later kan het kind weer rustig op zijn eigen plaats gaan zitten.
– Ruim op tijd op, laat de kinderen op tijd hun spullen pakken voor het buitenspelen of naar huis gaan en geef de kinderen ruim voldoende de tijd om te eten. De kleuters zijn nu eenmaal een stuk minder snel. Accepteer dit.
– Last but not least: geloof in jezelf. Je zult misschien wel eens denken dat je sommige dingen wel honderd keer kunt zeggen, maar bij kleuters werkt alles nu eenmaal net een beetje anders dan bij wat oudere kinderen. Ze zijn nog niet heel lang op school en moeten nog veel leren. En dat doen zij graag samen met jou.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s