Diagnose: Autisme – de introductie

Autisme.. iedereen heeft er wel eens van gehoord. Veel mensen hebben er in hun nabije omgeving ook mee te maken, zo ook ikzelf. Sommige mensen ervaren de voor- en misschien wel vooral nadelen ervan zelf. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat er een kind in je klas zal komen te zitten, die de diagnose autisme gekregen heeft. Hieronder wat meer over deze diagnose.

Wat is het?
Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag. De stoornis is al aanwezig voor de geboorte, maar voor het derde levensjaar niet duidelijk zichtbaar, en het kan niet genezen worden. Personen met een ernstige vorm van autisme zijn niet in staat om zelfstandig te leven. Vroeger  dacht men dat alleen mensen met een verstandelijke handicap autistisch konden zijn, maar tegenwoordig wordt autisme grotendeels onafhankelijk van de intelligentie beschouwd. Wat de oorzaken van autisme betreft, zijn er nog maar weinig wetenschappelijk goed onderbouwde conclusies.

Autisme is dus een stoornis in de informatieverwerking van de hersenen. Informatie die via de zintuigen binnenkomt (zicht, geur, geluid, etc.) wordt bij mensen met autisme anders verwerkt. Zij hebben moeite om de details die zij waarnemen te verwerken tot een samenhangend geheel. Hierdoor hebben mensen met autisme problemen met communicatie, sociale interactie en verbeelding.

Autisme is een levenslange, vaak onzichtbare, handicap die invloed heeft op alle levensgebieden in alle levensfasen. De handicap brengt specifieke sterke en zwakke kanten met zich mee. De meeste mensen met autisme hebben in meer of mindere mate hun leven lang deskundige begeleiding nodig. Met meer begrip van de omgeving en de juiste begeleiding kunnen veel mensen met autisme naar school of werken, relaties met anderen onderhouden en daardoor een zin- en betekenisvolle rol in de samenleving hebben.

Ruim één procent van de Nederlanders – dat zijn circa 190.000 mensen – heeft een vorm van autisme. De kans is dus groot dat iemand in je directe omgeving autisme heeft. Autistische stoornissen vallen onder psychiatrische stoornissen en worden geclassificeerd volgens de criteria van de DSM-IV-TR, een systeem dat wereldwijd wordt gebruikt. Binnen deze criteria worden 5 subgroepen van autisme onderscheiden:
– (Klassiek) autisme
– De stoornis van Asperger (verderop vind je hier meer over)
– PDD-NOS (verderop vind je hier meer over)
– RETT syndroom
– Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd

De komende dagen zullen nog drie blogartikelen verschijnen die in het teken van autisme staan. Hierin zul je meer informatie vinden over bijvoorbeeld ‘autisme en onderwijs’, ‘definities en classificaties’ en ‘erfelijkheid’. Dus wil je meer weten? Dan ben je hier de komende dagen aan het juiste adres!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan de pagina!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s