Recensie: John Flanagan – De Grijze Jager, deel 11: Verloren verhalen

Na zo’n 4,5 maand lezen in de serie van de Grijze Jagers, ben ik aangekomen in het laatste boek dat in Nederland verschenen is: deel 11, Verloren verhalen. Dit deel is een verzameling van korte verhalen over allerlei gebeurtenissen die plaatsgevonden hebben in de tussentijd, die niet beschreven zijn in de voorgaande delen. Het boek is in feite geschreven om een aantal vragen van lezers te beantwoorden.

Het boek begint met de proloog. In de 19e eeuw ontdekken een professor en zijn leerlingen in Araluen documenten van het legendarische Koninkrijk Araluen. De Verloren Verhalen van de Grijze Jagers zijn gevonden. Het eerste korte verhaal heet “Dood van een Held” en gaat over Halt die gered wordt door Daniël (Will’s vader), op de Heckingse Heide en daarna door de moeder van Will. Will wordt meegenomen door Halt, en Halt brengt hem naar het weeshuis van Redmont. Dit verhaal speelt zich zo’n 15 jaar vóór de ruïnes van Gorlan af.

Daarna volgt het verhaal “De inktpot en het dolkmes”. Hierin wordt Grijze Jager Gilan gevolgd, die de taak op zich heeft genomen om Foldar gevangen te nemen. Dit verhaal speelt zich af tijdens de gebeurtenissen in Het IJzige Land, wat er dus voor gezorgd heeft dat Gilan in dat boek niet terugkomt. Vervolgens lees je het verhaal “De Reizigers”. Dit is het derde verhaal van de verloren verhalen en hierin lees je hoe Will en Alyss hun hond Ebben terug willen krijgen. Ebben is namelijk gestolen door de Reizigers.

Dan volgt het verhaal “Bloemrijke Taal” waarin Halt en Will de Nieuwmaners, een soort cultuur, proberen te stoppen. Daarnaast is Will begonnen met schrijven aan zijn speech voor het Koninklijke Huwelijk van Arnaut en kroonprinses Cassandra, oftewel Evanlyn. Meteen daarna volgt het verhaal “Ongenode Gasten”. Hierin worden Ambrosius de zilversmid en Jenny in Wensley overvallen door een trio dieven. Ambrosius wordt overvallen en vastgebonden, Jenny weet uiteindelijk de drie dieven te overmeesteren, nét voor haar date met Grijze Jager Gilan.

Daarna volgt het verhaal “De Openingsdans” dat vertelt over hoe Will achter een complot komt om kroonprinses Cassandra te vermoorden, tijdens haar huwelijk met Arnaut. Dit wordt vervolgens opgevolgd door “De Man uit Hibernia”, waarin een jonge Crowley, de leider van het korps Grijze Jagers, een vreemde man ontmoet. Die vreemde man, is niemand minder dan Halt. Halt en Crowley straffen een paar van Morgaraths soldaten, en dat heeft zo zijn gevolgen. De “nieuwe” orde van de Grijze Jagers wordt gesticht. Dit verhaal speelt zich nog veel eerder af dan het verhaal “Dood van een Held”. Dit speelt zich namelijk zo’n 25 jaar voor het begin van de ruïnes van Gorlan af. Dit was net nadat Halt uit Hibernia vertrok.

Na het verhaal over Halt en Crowley volgt het verhaal van “De Wolf”, waarbij Will achter een wolf aangaat en zijn lieftallige paard Trek voor een groot gevaar te staan komt. Trek wordt kreupel door een ernstige wond die hij opgelopen heeft door een knauw van de wolf. Trek moet ingeruild worden voor een vervanger. Dit valt Will erg zwaar. En dan is er nog het verhaal “Dat werd tijd ook”. Dit is een verhaal van tien bladzijden waarin Will en Alyss trouwen. Het daaropvolgende verhaal “Het Fragment” laat dan nog een keer de professor en zijn leerlinge zien, die een laatste, geheimzinnig fragment van een verhaal vinden dat niks met de Grijze Jagers te maken heeft, maar alles met een of andere broederband. En dat verwijst dan naar een andere serie van de schrijver John Flanagan.

John Flanagan heeft in het boek gezet dat De Verloren Verhalen is opgedragen aan alle fans van De Grijze Jager, overal ter wereld, en dat die zijn leven “zo verrijkt hebben”.

Hierna volgt nog een twaalfde deel, maar dat is nog niet uit in Nederland. Ik heb hier wel al het een en ander over gelezen en ben dan ook zeker van plan het boek te gaan lezen. Want, wauw, wat een gebeurtenissen komen daar weer in naar voren. Dingen die ik niet aan had zien komen en waar ik zeker meer van wil lezen!

De Grijze Jager 11 - Verloren verhalen

John Flanagan – De Grijze Jager, deel 11: Verloren verhalen

Dit boek is te koop via bol.com. Het kost €15,95.