Recensie: Vivian den Hollander – Herfst in het bos!

Met die herfstachtige dagen is er niets leuker dan gezellig in de kring zitten en eens lekker voor te lezen uit een herfstboek. Hieronder een prachtig geïllustreerd kijk- en doe-boek over de herfst van Vivian den Hollander. Het is dan ook geen standaard voorleesboek, maar meer een ontdekboek over de herfst.

Als de zomer voorbij is, wordt het herfst en dat is vooral in het bos goed te zien. De grond ligt vol herfstbladeren waar je lekker doorheen kunt hollen. Maar je kunt de prachtige gekleurde bladeren ook drogen. In dit boek zie je bij welke boom ze horen. Met beukenootjes, kastanjes en eikels zijn allerlei leuke dingen te maken. En misschien ontdek je wel bijzondere paddenstoelen of dierensporen! Een boek vol weetjes en knutselideeën voor de herfst. Niet alleen voor buiten, maar ook voor binnen, als het stormt en regent..

Er wordt in 12 hoofdstukken informatie gegeven over de herfst in de natuur. Bij elk hoofdstuk wordt een opdracht gegeven en besproken zoals: “Maak je eigen herfstdagboek” of “Kweek je eigen eikenboompje”. De tekst is duidelijk, vrolijk en goed op jonge kinderen afgestemd. Er komen veel weetjes om de hoek kijken, die je zelf zowel binnen als buiten in de natuur terug kunt vinden. Er is daarnaast veel aandacht besteedt aan het herkennen van pootafdrukken van dieren. De lay-out van het boek is goed vormgegeven, met duidelijke tekeningen en plaatjes die passen bij de herfst. Ook leuk is dat het boek verschillende technieken laat zien: krijt, spatwerk, knipsels, verf en potlood.

Je kunt dit boek gebruiken tot ongeveer groep 5. Bij de kleuters voer je de opdrachten voornamelijk samen uit, maar in groep 3 t/m 5 kunnen de kinderen er zelf lekker mee aan de gang.

Het boek heeft 30 pagina’s en je kunt er dus ook een tijdje mee vooruit.   Het boek is echter alleen nog tweedehands te koop.
9026996969