Engels in de onderbouw: Ja of nee?

Je hoort het de laatste tijd steeds meer: in de onderbouw, liefst al in groep 1/2, beginnen met Engelse les. Kinderen die al vanaf groep 1 Engelse les krijgen in plaats van in groep 7 kunnen de taal wel beter spreken, maar de lees-, luister- en schrijfvaardigheid wordt er nauwelijks beter door. Daarnaast blijkt ook de woordenschat niet veel beter te zijn. Dit blijkt allemaal uit een onderzoek van Cito.

Het uitvoeren van een Engelse les in groep 1/2 gaat al snel vooral over het gedag zeggen en vertellen hoe het met je gaat. Daarnaast komt het oefenen van Engelse liedjes regelmatig aan bod en leren kinderen de dagen van de week. Door het geven van Engelse les in de onderbouw kunnen scholen zich nu nog onderscheiden, want het gebeurt nog niet heel veel. Natuurlijk is het lastig vorm te geven, maar het is voornamelijk belangrijk dat de leerkrachten enthousiast zijn, en dan komt het vanzelf allemaal wel. Engels moet ook leuk zijn.

Over het Cito onderzoek schijnen nog wel wat twijfels te zijn. Dit omdat kinderen tegenwoordig echt niet alleen op school bezig zijn met Engels, maar ook thuis met muziek en televisie. Dit staat ook in het onderzoek van Cito geschreven. Het Cito onderzoek geeft geen inzicht in de redenen waarom alleen het spreken beter is als er in groep 1 al gestart wordt met Engelse les. Het is dan ook slechts een constatering. Karel Philipsen is directeur van Early Bird, een methode voor vroeg vreemdetalenonderwijs. Hij denkt te weten waarom vvto nog nauwelijks effect heeft. “De laatste jaren zijn er steeds meer basisscholen begonnen met het vroeg geven van Engels. (In 2012 waren dit 650 basisscholen). Maar er zijn geen richtlijnen of opbrengstverwachtingen gesteld vanuit de overheid. Leerkrachten zijn dus vrij in wat ze doen en hoe vaak ze dat doen wanneer ze Engels geven. Voor de kwaliteit is het beter als er concreet ergens naartoe gewerkt wordt.” Dat basisschoolscholieren die al in groep 1 beginnen met Engels de taal juist wel beter spreken, vindt Philipsen niet gek. Aan spreekvaardigheid wordt ook de meeste aandacht besteed tijdens Engelse lessen. Pas vanaf groep 4 komt ook het lezen en schrijven aan bod. Philipsen pleit voor nader onderzoek om te kijken hoe een beter resultaat gehaald kan worden.

Bron: Tim Steen voor CNV Onderwijs vakblad

Advertenties

3 thoughts on “Engels in de onderbouw: Ja of nee?

    • Ik ben zelf ook echt voorstander van zo vroeg mogelijk beginnen met Engelse les, want kinderen pikken er zonder twijfel iets van op. De een wellicht meer dan de ander, maar ze leren er toch nieuwe dingen door. En ieder nieuw geleerd ding, is er toch een. Ook denk ik dat de drempel voor het spreken van een andere taal zo verlaagd wordt. Dus ja, ik zeg volmondig YES!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s