Recensie: John Flanagan – De Grijze Jager, deel 8: De Koning van Clonmel

Weer een nieuw deel uit de bekende Grijze Jager reeks! Ditmaal gaan we niet alleen met Will op pad, want dit boek geeft ons een inzicht in Halt zijn leven, alvorens hij een Grijze Jager werd. Hoe is deze Grijze Jager geworden zoals hij nu is? Wat zit daarachter en vooral, wie? Dat lees je in dit boek met spannende gebeurtenissen met onder andere de koning van Clonmel. Dit is het 8e deel uit de serie en volgt na deel 6, Het Beleg van MacIndaw.

Het verhaal begint als Will op de jaarlijkse bijeenkomst van de Grijze Jagers arriveert. Het blijkt dat zijn grote vriend en mentor, Halt, afwezig is. Halt is namelijk op onderzoek in het westen van het rijk en als hij uiteindelijk terugkomt, heeft hij slecht nieuws. Er heerst een flinke onrust in Hibernia en die onrust dreigt over te slaan op Araluen. Een kwaadwillige religieuze sekte, waarvan de leden zichzelf de Buitenstaanders noemen, probeert er aan de macht te komen. Vijf van de zes koninkrijken van Hibernia zijn al ondermijnd. Het zesde koninkrijk, Clonmel, loopt nu gevaar. Halt, Will en Arnaut gaan op pad om de orde te herstellen. Maar deze missie komt toch iets dichterbij dan de vorige missies.. Halt heeft namelijk niets over zijn verleden verteld aan de twee jonge vrienden. Halt zal Will en Arnaut op de hoogte moeten brengen van de situatie. Maar dan? Kunnen de geheimen uit Halts verleden hen helpen bij hun missie?

Een goed verhaal die je meer inzicht geeft in het leven dat Halt leidde, voordat hij Grijze Jager werd. De reden waarom hij vertrok uit zijn geboorteplaats. Je komt het allemaal te weten in dit deel. Ik vond het een mooi, afwisselend verhaal. Het is ook fijn om eens wat meer over een persoon te lezen dan alleen het oppervlakkige uit de gebeurtenissen die zij meemaken. Een aanrader dus!

De Grijze Jager 8 – De koning van Clonmel

John Flanagan – De Grijze Jager, deel 8: De Koning van Clonmel