Diagnose: ADHD – ontwikkelingsvraag 3: Gevolgen

In dit artikel rondom ADHD lees je meer over de gevolgen van ADHD, zowel voor de omgeving, voor het kind zelf en voor de diverse ontwikkelingen.

Wat doet ADHD voor de verschillende ontwikkelingen?
Het is volkomen te begrijpen dat deze kinderen in de klas vaak opvallen. Sommige kinderen lijken er zelfs voortdurend op uit te zijn om de aandacht van anderen (klasgenoten, leerkracht) te trekken. Het omgaan met de gestelde regels kost hen dan ook veel moeite. De interactie met medeleerlingen kan moeizaam verlopen en door het impulsieve gedrag willen andere kinderen vaak niet meer met hen spelen of worden ze zelfs buitengesloten. Op leergebied vallen de resultaten vaak tegen. Omdat ze wel heel goed in de gaten hebben dat ze veel dingen minder goed doen dan hun leeftijdsgenoten kunnen kinderen met ADHD last krijgen van een minderwaardigheidsgevoel. Iedere keer worden kinderen met ADHD geconfronteerd met de negatieve gevolgen van hun gedrag.

Een leerling met ADHD kan vaak de nodige frustraties oproepen bij de leerkracht. Leerkrachten kunnen zo het gevoel krijgen dat ze bakken met energie moeten stoppen in deze leerlingen, maar vinden dat ze daar te weinig resultaten voor terugkrijgen. Op school worden kinderen met ADHD ook regelmatig ervaren als dwars, uitdagend, ongehoorzaam en vervelend. Zo komen ze dan over op hun omgeving (leerkracht, klasgenoten, etc.). Problemen doen zich juist voor op school, omdat daar hetgeen wat van het kind verwacht wordt ook bewezen moet worden. Eigenlijk wordt er van het kind iets verwacht, waar het eigenlijk niet goed in is. Stilzitten, opletten, luisteren naar uitleg en deze ook onthouden zijn simpele voorbeelden. Voor kinderen met ADHD zijn dit vaak onoverkomelijke hindernissen. De echte grote gevolgen zijn dus eigenlijk het creëren van een minderwaardigheidsgevoel, misplaatst gevoel in een groep en verminderde sociale activiteiten.

Wat doet ADHD met het kind zelf en zit het kind hier zelf mee?
Geen enkel kind is hetzelfde en ook kinderen met ADHD kunnen sterk van elkaar verschillen. Er zijn kinderen met ADHD die al vanaf hun geboorte erg impulsief en hyperactief zijn. Het kan voorkomen dat een kind met ADHD geen last heeft van een aandachtsstoornis, terwijl anderen juist weer wel concentratieproblemen vertonen, maar niet bijzonder actief of impulsief zijn.

Volgens professor Jan Buitelaar als kinderpsycholoog verbonden aan het Academisch Ziekenhuis Utrecht spreekt het voor zich dat als voor een kind een rommelige opvoeding of een chaotische gezinssituatie niet rustgevend is zo’n situatie dat al helemaal niet zal zijn voor een kind met ADHD.

ADHD gaat vaak samen met problemen zoals depressie, angsten of zelfs agressief gedrag. Het is ook een groot misverstand dat kinderen met ADHD dom zijn, want er zijn zelfs kinderen met ADHD die hoogbegaafd zijn.

Emotioneel gezien beseft een kind met ADHD dit alles ook gewoon. Hoewel een kind met ADHD veel verstandiger kan zijn dan vele van zijn klasgenootjes kan het toch meer moeite hebben met het eigenlijke leren. Een dergelijk verstandig kind met ADHD beseft zich terdege hoe dom of hoe slim het misschien wel is, wat weer kan leiden tot neerslachtigheid, depressiviteit en zelfs een minderwaardigheidscomplex.

Voor kinderen met ADHD is dat kwetsender dan bijvoorbeeld voor geestelijk gehandicapten omdat zij zich vaak in tegenstelling tot laatstgenoemde groep wel degelijk bewust zijn van hun tekortkomingen. Kinderen met ADHD verschuilen zich daarom vaak achter een masker, ze hangen voortdurend de clown uit en gedragen zich maar stoer. maar soms vertonen ze ook agressief en fout gedrag, want achter dat masker schuilt eigenlijk niets anders dan een erg onzeker kind met een negatief zelfbeeld. Het is dan ook van groot belang dat er voorzichtig en weloverwogen met kinderen met ADHD omgegaan wordt. Deze kinderen zijn nu eenmaal iets gevoeliger dan andere kinderen, en ook al lijkt het niet altijd zo te zijn, diep van binnen voelen zij dat wel.

Meer weten over de behandelingen bij ADHD? Dat lees je morgen in het nieuwe artikel van Diagnose: ADHD.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s