Diagnose: ADHD – de introductie

ADHD is een veelvoorkomende gedragsstoornis, maar niet iedereen weet goed wat het inhoudt en hoe ermee om te gaan. In het onderwijs zul je regelmatig te maken krijgen met kinderen die ADHD hebben of waarvan nog een diagnose ADHD gesteld moet worden. Om hier op een goede manier op te kunnen reageren, zul je daar genoeg over moeten weten. Je moet weten wat ADHD is en precies inhoudt, maar ook hoe je je vermoedens uitspreekt en overgaat tot nader onderzoek. En hoe ga je de ouders vertellen wat je vermoedens zijn? Dit alles kan eventueel tot problemen leiden, want zo kom je bijvoorbeeld wel eens ouders tegen die vinden dat hun kind toch niets heeft, of wordt er gewoon geen toestemming gegeven voor verder onderzoek, waardoor de diagnose ook uitblijft. Om ervoor te zorgen dat de kinderen waarbij ADHD vermoedt wordt toch te kunnen laten onderzoeken, zodat er gepast hulp geboden kan worden, is het dus van belang je hier goed in te verdiepen.

ADHD mindmap afkomstig uit mijn ADHD dossier voor de minor oude kind

ADHD mindmap afkomstig uit ADHD dossier voor de minor oude kind

Niet iedereen is even goed in het signaleren van problemen, maar voor een leerkracht is dit van essentieel belang. Kinderen zitten een groot deel van de dag op school en zullen dan ook veel dingen uiten die vermoedens doen opwekken dat er misschien ADHD in het spel is. Dit kun je bijvoorbeeld zien in het concentratievermogen, de hyperactiviteit en impulsiviteit. Het is dan ook belangrijk om over de juiste kennis te beschikken. Door voldoende kennis te hebben over dit gedrag kun je de symptomen eerder herkennen. Het vraagt dus ook om een objectieve kijk want oordelen is uit den boze. Professionaliteit is een pre. Voor gedragsstoornissen als ADHD geldt ook: hoe beter de kennis, hoe eerder de signalering. Hoe eerder de signalering, des te eerder de diagnose en dus de juiste hulp.

Het theoretisch kader met betrekking tot ADHD
Om signalen van ADHD op te pikken en vermoedens van ADHD te kunnen bevestigen zul je als leerkracht genoeg kennis moeten hebben over dit onderwerp. Dit betekent dat je moet weten welke vormen van ADHD er zijn, maar ook hoe het behandeld wordt en waar je hulp kunt vinden. Maar daarnaast zijn dingen als protocollen ook belangrijk. Zijn die er op jouw (stage)school? Hoe wordt er met kinderen met ADHD omgegaan? Hier moet je allemaal kennis over bezitten. Dit zijn allemaal dingen die erbij komen kijken en dan ook aandachtig bestudeerd zullen moeten worden.

Meer informatie kun je vinden op adhd.nl, steunpuntadhd.nl, adhd.startpagina.nl en adhdplus.nl. Maar je kunt ook boeken lezen die gaan over ADHD. Zoals het boek ‘ADHD’ van Cora de Vos, of ‘ADHD en comorbiditeit gedurende de levensloop’ van T.E. Brown.

De komende dagen zullen er enkele artikelen verschijnen met ontwikkelingsvragen rondom ADHD. Wil je dus meer weten over ADHD, lees dan vooral ook deze artikelen.

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s