Energizers bovenbouw: rekenen/wiskunde

Wederom 3 nieuwe energizers op het gebied van rekenen/wiskunde voor de bovenbouw!

Getallenreeksen:
De leerkracht, of als de leerlingen gewend zijn aan het spel een leerling, begint te tellen met sprongen. Je kunt starten met bijvoorbeeld ene simpele getallenreeks zoals 103-105-107, etc. en geeft de reeks door aan een ander. De volgende noemt de volgende drie getallen en geeft de reeks weer door aan een ander. Naar eigen inzicht kan de moeilijkheidsgraad verhoogd worden. Zo kun je denken aan een reeks waarbij er wisselend 4 opgeteld, 2 afgetrokken en 5 bijgeteld moeten worden zoals in 500-504-502-507, etc. De reeks stopt bij een fout antwoord, en dan wordt een nieuwe reeks ingezet.
Werkvorm: concentratie/rustig

Flitsende sommen:
Je schrijft een getal op het bord, dat is de uitkomst. Laat het getal maar heel even staan en veeg het dan snel uit. De leerlingen hebben ondertussen een som met deze uitkomst bedacht. Voordeel hiervan is dat ook minder goede rekenaars een som kunnen bedenken, want 15 = ? kan 14+1 zijn, maar ook 195:13! Als de kinderen aan dit spel gewend zijn zullen ze vanzelf met verschillende bewerkingen op de proppen komen als je na een plussom ook naar min-, keer- of deelsommen vraagt.
Werkvorm: concentratie/rustig

Centurion:
De klas wordt verdeeld in groepjes van 2 of 3 leerlingen. Alle groepjes krijgen 10 minuten de tijd om een optelsom te maken, met als resultaat 100, of een getal dat daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Ze moeten alle cijfers van 1 tot en met 9 1x gebruiken. Het groepje dat het dichtst bij de honderd is gekomen is de winnaar en mag zich centurion noemen. Een Centurion was in de Romeinse tijd een hoofdman over honderd soldaten.
Werkvorm: actief

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s