Energizers bovenbouw: Taal

Wederom weer nieuwe energizers op het gebied van taal! Ditmaal voor de maand oktober!

Spreekwoordenspel:
Eén leerling verlaat de klas. De leerlingen in de klas sommen een aantal spreekwoorden op en kiezen er één uit. Elke leerling krijgt een woord van het spreekwoord, tot de woorden op zijn: de leerlingen zitten in een kring of op een rij. De leerling buiten de klas wordt binnengeroepen: hij probeert, door vragen te stellen aan de leerlingen die een woord hebben, aan de weet te komen welk spreekwoord in de klas verborgen zit. In de antwoordzinnen moeten de leerlingen hun woord opnemen. De leerling mag doorvragen tot hij het spreekwoord weet en in zijn juiste vorm kan citeren. Na afloop wordt de vraagtechniek van de zoeker besproken en ook het raffinement waarmee de antwoordzinnen zijn geformuleerd.
Werkvorm: actief

De keizer van China:
De leerkracht (of een leerling als het spel inmiddels beter bekend is) zegt: ‘de keizer van China houdt van thee maar niet van koffie’. Door om beurten systematisch vragen te stellen moeten de andere spelers er achter komen hoe de voorkeuren van de keizer in elkaar zitten. De vragen worden alleen met ja of nee beantwoord.
Voorbeeld:
Vraag 1: houdt de keizer van melk? Ja
Vraag 2: houdt hij van honden? Nee
Vraag 3: Houdt hij van bier? Ja
Vraag 4: Houdt hij van drop? Ja
Oplossing: De keizer van China houdt alleen van zaken met vier letters. Wie met een foute oplossing komt, mag de volgende keer geen vraag stellen. Het aardige van dit spel is dat het erom gaat de spelregels te vinden. Allerlei criteria zijn te gebruiken. Misschien houdt de keizer alleen van zaken met een even aantal letters, misschien houdt hij alleen van gele dingen.
Werkvorm: actief

Wie, wat, waar en waarom:
Het bord is verdeeld in 4 kolommen. Boven elke kolom staat respectievelijk wie, wat, waar en waarom. De leerlingen maken om de beurt een zin waaruit blijkt wie, wat, waar en wanneer doet. (bijvoorbeeld: mijn moeder drinkt een kopje thee in de keuken omdat zij dorst heeft.) Als er 10 zinnen staan, moeten de kinderen uit elke kolom een zinsdeel kiezen (elke keer een andere kolom!). Dit wordt de eerste zin van het nieuwe verhaal. Het verhaal mag helemaal verzonnen zijn. Er wordt op inhoud en spelling gelet. Een of meerdere van de verhalen kan eventueel als input dienen voor een korte drama opdracht.
Werkvorm: actief

Volgende maand weer meer! 🙂

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s