Als student lid zijn van een vakbond.. Ja/Nee?

Gedurende mijn opleiding aan de Pabo heb ik regelmatig de vraag te horen gekregen waarom ik lid was van een vakbond. Want je bent tenslotte nog niet aan het werk. Is het dan wel echt nodig? Waarom wel of waarom niet?

Toen ik in mijn tweede jaar van de Pabo zat, ben ik voor het eerst naar de NOT (de Nationale Onderwijs Tentoonstelling) geweest. Daar kwam ik uiteraard in aanraking met de vakbond CNV Onderwijs, speciaal gericht op onderwijs dus. Maar ook met de vakbond van de AOB. Bij beide stands werd ik uitgenodigd om lid te worden. Ik besloot mij bij beiden in te schrijven. Maar waarom, hoor ik je denken. Simpel, beide vakbonden geven een blad uit, een speciaal onderwijsblad, met al het laatste nieuws over de onderwijssector. Dus als je op de hoogte gehouden wilt worden van de actuele gebeurtenissen, dan is dit een goede oplossing daarvoor. Maar daar ben ik niet alleen lid voor geworden. De vakbonden helpen je ook wanneer jij dat nodig hebt. Heb je een vraag die te maken heeft met je eindstage? Dan kunnen ze je bij de vakbond helpen. Heb je problemen op de school waar je werkt? Ook daar is de vakbond voor. Uiteraard zul je tijdens je studie weinig gebruik maken hiervan, maar ik kan je verzekeren dat het blad je wel zal interesseren en dat je daar ook nog eens veel aan kunt hebben wanneer je actualiteiten over een bepaald onderwerp zoekt voor bijvoorbeeld een beroepsproduct.

En waarom zou je je niet aanmelden? Zolang je student bent kost lidmaatschap van de vakbond CNV Onderwijs slechts 1 euro! En een lidmaatschap bij de vakbond AOB is zelfs gratis! Daarnaast ontvang je vaak een leuk en praktisch cadeau wanneer je lid wordt. Verder vind ik het persoonlijk een groot pluspunt dat je bij CNV Onderwijs ook regelmatig via de mail op de hoogte gehouden wordt over allerlei belangrijke onderwijszaken en om de zoveel tijd krijg je een uitnodiging voor een officiële bijeenkomst waarin je over een bepaald onderwerp leert. Dit is dan een avondje waarin je eerst informatie met betrekking tot het onderwerp krijgt, verzorgt door een expert op dat gebied, en vervolgens ga je er in de praktijk eventjes mee aan de slag. Wanneer je hieraan deelneemt ontvang je tenslotte nog een certificaat wat je goed kunt gebruiken voor het invullen van je assessmentmatrix. En natuurlijk staat het erg goed op je CV als je zulke bijeenkomsten bijwoont uit eigen initiatief!

Dus lid worden van een vakbond terwijl je student bent? Oké, misschien heb je het nog niet nodig in de zin van hulp krijgen, maar het is zeker een aanrader! Ik zeg DOEN!

aobcnv

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan!

Geef een reactie

