Recensie: John Flanagan – De Grijze Jager, deel 7: Losgeld voor Erak

Na het vierde deel van de serie van de Grijze Jager, komt er even een kronkel in de verhaallijn. Om de juiste verhaallijn te krijgen, hoor je na deel 4 over te gaan naar deel 7: Losgeld voor Erak. De Grijze Jager deel 7 blikt terug op de tijd dat Will nog een leerling van de Grijze Jagers was.

In boek 4: De dragers van het Eikenblad hebben de Skandiërs een niet-aanvalsverdrag met Araluen gesloten. Daarom zijn ‘jarl’ Erak en zijn mannen gedwongen om hun geluk verderop te zoeken, oftewel ze zullen wat verder weg moeten gaan varen om te kunnen gaan roven. Wanneer zij, op zoek naar buit, langs de kust van het verre Arrida in een hinderlaag lopen, wordt Erak gevangengenomen. Eraks mannen worden teruggestuurd naar Skandia om losgeld te halen voor hun aanvoerder. Erak vermoedt echter dat deze hinderlaag een valstrik is geweest van een rivaal die uit is op zijn functie. Hij adviseert zijn mannen daarom om het losgeld toch maar niet in Skandia te gaan halen, maar naar Araluen te varen en daar hulp te vragen. Eraks mannen volgen dit advies op en enige tijd later komen zij aan in Araluen.

Will, Halt, Arnaut en Evanlyn schieten hun oude vriend te hulp, maar ze komen er al snel achter dat de hete woestijnen en zandstormen van Arrida een nog geduchtere vijand vormen dan de gevaarlijke krijgers die Erak gevangen houden. Will raakt bijvoorbeeld zijn trouwe bondgenoot, zijn paard Trek, kwijt in een enorme zandstorm en gedurende zijn zoektocht naar Trek vecht hij dan een strijd op leven en dood. Dit boek lijkt het einde te zijn voor Will en Trek en dat zorgt ervoor dat je blijft lezen. Je leeft al die tijd mee met alle verhalen die Will en Trek samen beleven, en nu lijkt dan toch het einde daar te zijn.. Het boek laat je steeds in het duister tasten, want het veranderd telkens weer. En dat maakt het erg interessant om te lezen.

Ik vond dit wederom een prettig boek om te lezen. Het is makkelijk geschreven, waardoor het vlot leest en je blijft lezen. Het boek dat hierna volgt is deel 5: De Magiër van MacIndaw. Of dat Will daar nog samen met zijn trouwe paardje Trek in voorkomt, dat zul je weten zodra dit deel gelezen is.

De Grijze Jager 7 - Losgeld voor Erak

John Flanagan – De Grijze Jager, deel 7: Losgeld voor Erak