Lesidee: Gezondheidseducatie

Op sommige scholen wordt er extra aandacht besteedt aan goed en gezond eten door middel van de welbekende Schoolgruiten. Maar wanneer er op je school niet met dit middel gewerkt wordt, kun je uiteraard zelf de touwtjes in handen nemen en de kinderen zelf eens meer laten ontdekken rondom hun eigen gezondheid en wat gezond eten daarmee te maken heeft.

Lesdoelen die je hiermee na kunt streven zijn bijvoorbeeld dat kinderen de verschillende voedingsmiddelen leren kennen en ze zich bewust worden van hun eigen voedingspatroon. Daarnaast leren zij ook welke dranken gezond zijn en leren ze over de functies van voeding en de noodzaak van voldoende vochtaanvoer. Vocht is voor kinderen namelijk niet zo’n bekend begrip.

Inleiding
Je kunt beginnen met het praten over voeding, samen met de kinderen. Kijk eens hoe ze hierop reageren. Vinden ze dit interessant? En stellen ze zelf al vragen? Zo niet, moedig ze dan eens aan om dat te doen. Stel ze vragen als hoe we gezond kunnen blijven en welke vragen zij zoal hebben over gezonde voeding. Bespreek ook met de kinderen dat eten en drinken, en dan met name goed en gezond eten en drinken, het belangrijkste voor het lichaam is om maar gezond te kunnen blijven. De kinderen kunnen na het introgesprek in groepjes gaan zitten.

Voortgang
De kinderen zitten nu in groepjes en krijgen een vraag te beantwoorden. Heel simpel: Waarom eten en drinken we? Na zo’n 5 minuten bedenk- en overlegtijd kun je dit klassikaal bespreken. Je kunt hiervoor van tevoren extra achtergrondinformatie voor zoeken, maar eigenlijk spreekt het natuurlijk wel voor zich.

Als de vraag eenmaal een duidelijk antwoord heeft, staan er nog wat vragen op het bord die de kinderen ook gaan beantwoorden. Deze hebben allen te maken met hun dagritme.
1. Hoe laat sta je ’s ochtends op?
2. Wat eet en drink je bij het ontbijt?
3. Wat eet en drink je tijdens de speeltijd/kleine pauze op school?
4. Wat eet en drink je tijdens de middagpauze?
5. Wat eet en drink je wanneer je uit school komt?
6. Wat eet en drink je ’s avonds?
7. Snoep je tussendoor, en wat snoep je dan?
8. Hoe laat ga je ’s avonds naar bed?
Dit ga je ook bespreken met de kinderen. Dan krijgen alle kinderen een tabel met wat de dagelijkse behoeften van een mens zijn en dat gaan ze vergelijken met wat ze van zichzelf opgeschreven hebben. De tabel is ingedeeld in kinderen van 4 t/m 12 jaar, en in tieners van 12 t/m 20 jaar. Deze tabel kun je onderaan downloaden.

Afsluiting
Bij de afsluiting van de activiteit kun je met de kinderen bespreken hoe ze de les ervaren hebben. Gaan ze nu gezonder en bewuster eten of juist niet? En waar hebben ze zich over verbaasd?

Voedingstabel


Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s