Recensie: John Flanagan – De Grijze Jager, deel 4: De dragers van het Eikenblad

Ondertussen ben ik na het spannende derde deel van de Grijze Jager reeks gekomen bij het vierde deel, het laatste deel voordat de volgorde van de serie drastisch veranderd. De volgorde waarin de boeken verschenen zijn, is namelijk niet de volgorde waarin het gelezen behoort te worden. Het vierde deel heet “De dragers van het Eikenblad” en geeft je een kijkje verder in het leven van de Grijze Jagers Halt en Will.

Wanneer de lente aanbreekt, krijgen Will en Evanlyn dan eindelijk toch een kans om te kunnen ontsnappen uit Skandia. Sterker nog, ze worden geholpen! Door wie? Dat lees je in het boek natuurlijk. Gedurende hun vlucht uit Skandia, zijn zij genoodzaakt een aantal maanden te verblijven in een klein hutje op Skorgshijl, een eilandje in de woeste zee waar de Skandiërs overheen moeten om in Skandia te komen. Maar wanneer Evanlyn op zoek is naar eten voor haar en de zieke Will, wordt zij ontvoerd door een aantal mysterieuze ruiters.

Will, verzwakt en ziek, schiet haar te hulp, maar hij kan niet op tegen zes woeste Temujai-krijgers. Gelukkig is zijn mentor, de mysterieuze Grijze Jager Halt, nog steeds onderweg om de twee te hulp te schieten. Hij weet echter niet wat er ondertussen allemaal al met Will en Evanlyn gebeurd is. Samen komen Halt en Will erachter dat de ruiters de voorhoede vormen van een grote aanvalsmacht van de Temujai. De Temujai hebben het op de Skandiërs gemunt. En ook al vertrouwen de Skandiërs Will en zijn mensen niet, ze kunnen in feite niet anders dan de hulp van de vrienden uit Araluen accepteren. Hieruit ontstaat een innige samenwerking en een keiharde strijd tussen de Temujai, de Skandiërs en de behulpzame Araluenen.

Ook dit deel staat weer bol van de spannende gebeurtenissen en onverwachte wendingen, waardoor ik bleef lezen. Ik kan nu wel zeggen dat dit echt een leuke serie is om te lezen, zowel voor de kinderen, als voor volwassenen. Het maakt niet uit of je 11 of 80 bent, als je van een spannende, goede boekenreeks houdt, dan is dit wat je zoekt. Het is daarnaast een uitermate geschikte serie om voor te lezen, want door de spannende gebeurtenissen zullen kinderen ontzettend geïnteresseerd blijven.

De Grijze Jager 4 - De dragers van het Eikenblad

John Flanagan – De Grijze Jager, deel 4: De dragers van het Eikenblad