Belonen en beloningssystemen

Soms is het lastig een hele klas in toom te houden en beloningssystemen zijn dan bij uitstek de manier om kinderen te triggeren toch hun best te doen. Er zijn veel verschillende soorten beloningssystemen, maar welke werkt nu het beste? Tsja, die vraag is maar moeilijk te beantwoorden, want dat ligt natuurlijk aan de klas. Of sterker nog, aan het kind! Hieronder wat ideetjes om de kinderen te belonen..

Individueel
Spaarkaart:
Ieder kind heeft een spaarkaart waar een tiental stickers op moet. Ze kunnen stickers verdienen met opvallend positief gedrag. Dus wanneer ze gewoon eens een lesje goed meedoen, zoals gewoonlijk, hoeft daar niet per se een sticker tegenover te staan. Doet een leerling die normaal heel druk is en niet werkt, nu wel goed mee? Die geef je uiteraard wel een sticker. Wanneer de kaart vol is, mag het kind in overleg met de leerkracht iets speciaals doen, bijv.: bij de kleuters voorlezen, kauwgom/snoep eten in de klas, de hele dag met een gekleurde pen schrijven, op een speciale extra lekker zittende stoel zitten voor de rest van de dag, even vijf minuutjes voor zichzelf tijdens de les (behalve tijdens uitleg!). etc. Wanneer de beloning voldaan is, wordt de kaart ingenomen en omgeruild voor een nieuwe, lege spaarkaart.

Beloningskaartjes
Je kunt uiteraard ook gebruik maken van beloningskaartjes. De kaartjes kun je persoonlijk aan een kind geven dat naar jouw idee goed gewerkt heeft. De kaartjes kunnen verschillende beloningen omvatten:
– vijf minuutjes voor jezelf tijdens de les (behalve tijdens de uitleg);
– tijdens een bepaalde les met een gekleurde pen schrijven;
– een tekening maken op het bord;
– op de gang tekenen terwijl de rest van de klas werkt;
– voor laten lezen door de juf;
– het Jeugdjournaal of Schooltvweekjournaal kijken;
– het Klokhuis kijken;
– een spelletje spelen op de computer;
– een liedje/videoclip luisteren op de computer.

Trots-kaartjes
Vooral in de onderbouw kun je deze manier van belonen goed inzetten. Maak kaartjes met daarop: “De juf/meester is vandaag trots op jou!” Op de achterkant kun je eventueel nog schrijven wáárom je dat was. De kinderen kunnen de kaartjes vervolgens mee naar huis nemen en aan de ouders laten zien. Maak de kaartjes dus wel van stevig papier.
Download hier de trotskaartjes

Klassikaal
Groene spelletjespot:
Ieder kind krijgt een klein papiertje. Hierop schrijven zij allen een spelletje op dat zij graag zouden spelen wanneer er goed gewerkt is en er een spelletje gedaan mag worden of er tijd over is aan het eind van de dag en er een spelletje gedaan kan worden. De spelletjes mogen maximaal 10 minuten duren. Wanneer de klas bij elke les een groen blokje heeft verdiend, of in ieder geval aan het einde van de dag minstens 1 groen blokje meer dan rode, dan mag er een lootje getrokken worden en kan er een spelletje gespeeld worden. De volgende dag begint het blokjes verdienen opnieuw. Tip: Evalueer na elke les, of in de pauzes, samen met de kinderen. Hebben zij voor die les een groen of een rood blokje verdient?

Just Dance met de hele klas
Veel kinderen vinden het tegenwoordig erg leuk om te dansen. Heb je een digibord in de klas, dan kun je als beloning met de kinderen een nummer opzetten in Just-Dance versie. De kinderen gaan uit hun dak op een leuk nummer en kunnen ondertussen lekker mee dansen. Dit is ook een erg leuk idee als energizer. Even lekker losschudden!

Was dit artikel nuttig? ‘Like’ het onderaan!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s