Recensie: John Flanagan – De Grijze Jager, deel 3: Het IJzige Land

Na het eerste en tweede deel uit de Grijze Jager reeks gelezen te hebben, merkte ik dat ik dat het lezen van de boeken steeds sneller ging. De boeken werden spannender en spannender, en dat zorgde ervoor dat ik alsmaar door wilde lezen. Gevolg: Soms tot midden in de nacht door aan het lezen om maar weer tot het volgende spannende punt te komen en het vorige spannende punt te kunnen plaatsen. Dat houdt je wel bezig, en op den duur was het derde deel alweer in 3 dagen uit. Oftewel, alwéér een aanrader uit de serie van de Grijze Jager van schrijver John Flanagan. Maar waarom?

Dit derde deel gaat over Will en Evanlyn, het meisje dat zich in Celtca aansloot bij de Grijze Jager en zijn vriend Arnaut. Na een hevige strijd met hun vijand Morgarath zijn ze gevangengenomen door de Skandiër Erak, de aanvoerder van de Skandiërs, die hen ontvoerd heeft naar het ijzige Skandia. Daar worden zij als slaven ingezet en zullen zij moeten werken tot de dood erop volgt.. Evanlyn krijgt een redelijk baantje in de keukens, maar Will wordt voor de zwaarste taken ingezet en dat eist zijn tol. Niet veel later lijkt Will zijn laatste uur dan ook geslagen te zijn. Halt, de mysterieuze Grijze Jager, gaat hen achterna en zet alles op alles om zijn leerling te redden. Op deze zware en gevaarlijke missie wordt hij vergezeld door Arnaut, Wills beste vriend. Samen slaan ze onderweg tal van aanvallen af. Maar lukt het ze ook om Will en Evalyn te behoeden voor een verder leven als slaaf? Of moeten Will en Evanlyn zichzelf zien te redden? En lukt ze dat samen?

In dit deel lees je daar alles over. Dit is een ontzettend spannend boek, want Will zijn nog maar korte leventje lijkt aan een zijden draadje te hangen. Daarnaast blijkt Evanlyn niet te zijn wie ze aangaf te zijn.. En dat geeft je weer een hele andere kijk op de situatie! Het zet je aan het denken en dat zal ook zeker gebeuren met de kinderen. Ook leuk om daar eens over te discussiëren met de kinderen. Wat denken zij dat er gaat gebeuren en waarom denken ze dat?

Leuke aanvulling op de vorige boeken dus!

De Grijze Jager 3 - Het IJzige Land

John Flanagan – De Grijze Jager, deel 3: Het IJzige Land